Friday 27 June 2014

Summary holidays -2014- Samenvatting vakantie

De Col de Jau in de Pyreneeën noordwest van Prades
For the English text please see after the map.
Waar wij telkenjare aankondigen drie weken met vakantie te zullen gaan, is dat nog nooit gebeurd. Twee weken en vier of vijf dagen, meer is het nooit geweest. Oorzaak? Het weer die laatste dagen was dan niet best en/of het paard ruikt de stal, allerlei duistere redenen. Maar dit jaar is het eindelijk toch gelukt: 24 dagen! Oorzaak? Mogelijk het grotere aantal kilometers dat we gereden hebben en zeker ook het fraaie weer. In totaal telden wij 19 dagen met voornamelijk zonneschijn en temperaturen tussen 20 (Rhonedal) en 32 graden (Pau).
En dan het aantal kilometers: 4.068! Da's ook voor ons doen niet gering. Komt o.a. door het uitstapje naar Spanje en de omweg die we gemaakt hebben om in Fleurance (Gers) te komen. Ondanks de vele kilometers, hebben we in de laatste jaren steeds meer de neiging om wat langer op één (fraaie) plek te blijven. In vroeger dagen sliepen we echt elke nacht op een andere plaats. 
Dit jaar ook vroeg vertrokken, met toestemming van onze jongen al op 25 mei. De route was als volgt met de overnachtingsplaatsen in het blauw en tussen haakjes het aantal overnachtingen (indien >1).

Castricum - Eindhoven - Maastricht - Luik - Luxemburg - Langres - Lyon - Privas - Nyons (3) - Vaison-la-Romaine - Malaucene - Bedoin - Pernes-les-Fontaines -  Serres - Orange - Montpellier - Sète - Port Leucate - Canet Plage - Perpignan - Castello d'Empuries (2) - Perpignan - Prades - Mosset - Col de Jau - Axat - Quillan - Lavelanet - Foix - St-Girons - Pau - Soustons - Vieux Boucau-les-Bains (3) - Soustons - Dax - Mont-de-Marsan - Nogaro - Vic Fézensac - Lavardens - Fleurance (2) - St-Clar - Bordeaux - Saintes - Rochefort - Châtelaillon Plage - La Rochelle - Cholet - Le Mans - Argentan - Caen - Pont de Normandy - Yvetot - Doudeville - St-Valéry-en-Caux - Doudeville - Abbeville - Calais - Adinkerke - De Panne - Knesselare - Maldegem - Zelzate - Liefkenshoektunnel - Bergen op Zoom - Rotterdam - Uitgeest - Castricum

In totaal pakten we onze koffers uit (en ook weer in) in/op 17 verschillende hotels/adressen. Dat is één minder dan het aantal overnachtingsplaatsen. Dat komt doordat we in Nyons een keer hebben moeten verkassen omdat het eerste hotel ons maar één nacht kon hebben. Dat is het risico van niet reserveren maar dat geeft aan de andere kant ook veel flexibiliteit. Er is geen enkele noodzaak om 's avonds ergens te móeten zijn en dat werkt erg ontspannend. We hebben trouwens maar één  keer onze neus gestoten aan een complet hotel (Pau).

Voor deze rit hebben we in totaal 384 liter euro95 getankt (1:10,6 km). Gemiddeld kostte dat € 1,55/ltr, gelijk aan vorig jaar. 

Dit jaar hadden wij de indruk dat de prijzen voor overnachtingen plus maaltijden in vergelijking met vorig jaar, nogal gestegen waren. Dat blijkt mee te vallen, althans gemiddeld. P.p.p.d. gaven wij daaraan bijna € 76,00 uit, € 1,50 meer dan vorig jaar.

De RAV4 heeft het weer goed gedaan. Geen enkele malheur en zelfs in De Panne bleef ie heel. De Alarmcentrale heeft aan ons gelukkig geen werk gehad. De in de auto verplicht aanwezige blaaspijpjes hebben we niet nodig gehad, net zo min als de reflecterende hesjes en de verklaring van mijnheer TomTom dat ons navigatiesysteem de veel aanwezige flitspalen niet verraadt. Na deze vakantie stond de teller op meer dan 117.000 km. En daar hopen we er nog een paar aan toe te voegen.

Al met al hebben we het een bijzonder genoeglijke vakantie gevonden. Wat mij betreft was de Pyreneeën-rit, in het land van de Katharen, via Prades en de Col de Jau de mooiste route. Jeanne heeft daar zo haar eigen gedachten over. 
Tot slot mijn dank aan alle lezers. Komt u gerust tussen de vakanties door ook eens langs, er is altijd wel iets te lezen! En voor de mensen die dit verhaal voor het eerst zien, de belevenissen per traject staan hieronder (zie ook de inhoudsopgave bovenaan).




Over the past years we always predicted our holidays to last for three weeks. It never happened. Two weeks and four or five days max, it has never been more. The reason? Sometimes the weather was bad during the last few days or we just longed to go home. However, this year was different. It took us 24 days to return home! This "lengthy" stay in France was probably due to the distance we drove and the very nice weather we experienced. All in all we enjoyed 19 days with predominantly sunshine. Temperatures varied between 20 degrees Centigrade (in the Rhone region) and 32 degrees in Pau.
We drove 4,068 kilometers or 2,527 miles. Also for us that's not a small figure. It was caused by a side trip to Spain and the "detour" to Fleurance in the Gers. Despite all these kilometers there is a tendency to stay longer in one place (nice) place. In the early days we packed our bags every morning and moved on to the next stop...
This year we left early (May 25). During those 24 days the following (unplanned) route emerged. We spent the night in places in blue with the number of nights in parenthesis (if >1).

Castricum - Eindhoven - Maastricht - Luik - Luxemburg - Langres - Lyon -Privas - Nyons (3) - Vaison-la-Romaine - Malaucene - Bedoin - Pernes-les-Fontaines -  Serres - Orange - Montpellier - Sète - Port Leucate - Canet Plage - Perpignan - Castello d'Empuries (2) - Perpignan - Prades - Mosset - Col de Jau - Axat - Quillan - Lavelanet - Foix - St-Girons - Pau - Soustons - Vieux Boucau-les-Bains (3) - Soustons - Dax - Mont-de-Marsan - Nogaro - Vic Fézensac - Lavardens -Fleurance (2) - St-Clar - Bordeaux - Saintes - Rochefort - Châtelaillon Plage - La Rochelle - Cholet - Le Mans - Argentan - Caen - Pont de Normandy - Yvetot - Doudeville - St-Valéry-en-Caux - Doudeville - Abbeville - Calais - Adinkerke - De Panne - Knesselare - Maldegem - Zelzate - Liefkenshoektunnel - Bergen op Zoom - Rotterdam - Uitgeest - Castricum

All together we (un)packed our belongings in 17 hotels or other addresses. Compared to the number of cities we stayed in, that is one more. In Nyons we had to move once because the first hotel was available for one night only. Well, that is the risk we take by not making advance reservations. But that risk is compensated by the travel flexibility we obtain in return. There is no múst to be somewhere at a certain time on a certain day. This year we ran into just one hotel that was fully booked (Pau). So we leisurely walked to the next one...

During our journey the car consumed 384 liters/101 US gallons of euro95 fuel. On average the cost was about the same as last year: € 1.55/ltr or US$ 8.01/gallon. For the English readers that is £ 1.24/ltr.

Initially we were under the impression that prices for hotels and meals soared. But that was not as bad as it seemed, not on average at least. Each day we spent € 76.00 per person, just € 1.50 more compared to last year.

Our Toyota RAV4 did well, no problems at all. No need for emergency assistance nor did we need the breathalyzers (French law requires two of them to be present in the car). That latter requirement also goes for the reflective vests. You have to wear those if you leave the car in case of an accident. Should  you use a navigation system, make sure it does not warn you for French speed camera's! Alternatively obtain a statement from the manufacturer that their system is permitted under French law.
  
The Pyrenees as seen from the Col de Jau
We look back at very pleasant holidays. As far as I am concerned the route in the Pyrenees was the most beautiful part of our trip. The scenery around Prades, Mosset and the Col de Jau is impressive. The sometimes narrow mountain roads make that my wife has a different definition of what is beautiful.
In the twenty or so posts prior to this one, I tried to give an impression of where we were. Unfortunately it is in Dutch only. But you can still have a look at them because the pictures are nice :-)
Thank you for reading this.

PS For my British readers: In case you are looking for a very nice mansion in Southern France please see this post for a few pictures. The asking price is around € 300,000! The property includes approx. 7,000 sq. mtrs of land. If you are interested, just let me know and I'll put you in contact with the owners. My email: patmiebies (at) gmail dot com.

4 comments:

  1. Leuk om te lezen J&P.
    Ik moet bekennen dat ik niet a-la-minute heb meegelezen (drukte met scriptie). Maar leuk om de samenvatting te lezen, en dan toch maar even the daily reports teruglezen.

    Caen om te beginnen. Zijn jullie weleens in 'Le Mémorial de Caen' geweest (dit jaar niet zo te lezen)? Erg indrukkend museum met mooie tuinen. Een aanrader.

    En ik ben jaloers op de Vide Grenier in Vieux Boucau. Vroeger in Chatou speurden we alle vide greniers af in de naastgelegen dorpjes. Genoeg krokodilletjes daar gevonden! ;)

    Ken overigens maar weinig plaatsjes waar jullie zijn geweest. Nyons, Pau, Caen en Privas.
    Over Nyons gesproken, was 'Blair' er niet?

    Hopelijk tot gauw!
    Groetjes en bisous pour Jeanne.
    De heer Pascal

    ReplyDelete
  2. Hoi Pascal,

    druk, druk, druk, tja wij kennen dat maar hebben het inmiddels geheel achter ons gelaten.
    En nee, in dat museum in Caen zijn we (nog) niet geweest. Geen tijd voor gehad :-)
    We zijn in Chatou ook nog wel met je pa en ma naar een vide grenier geweest. Was leuk!
    En nee, geen Blair te bekennen in Nyons. Wel andere muzikanten tijdens de donderdagmarkt.
    Ik noteer verder dat je moeder je opvoeding heeft afgerond. De heer P. is kennelijk klaar voor de start.
    A bientôt!
    Peter

    ReplyDelete
  3. A wonderful post and photos, thanks, good to see your post today.

    ReplyDelete
  4. @Karen

    Thanks for your visit, very much appreciated! Hope all is well at your end.

    ReplyDelete

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...