Saturday 17 September 2011

Onze auto's

Voor sommige genealogen is het opvoeren van de kwartierstaat (d.i. het verkrijgen van zoveel mogelijk generaties met data) erg belangrijk. En natuurlijk, het is ook leuk als je kunt zeggen dat je familie teruggaat tot 1600 of nog verder, dat hoort er ook bij. Maar “leuker” nog vind ik het te proberen die mensen in een bepaalde context te plaatsen. In welke tijd leefden ze, hoe leefden ze, hadden ze bezittingen, wat waren hun beroepen, enz.
Het vreemde is dat veel van die geschiedenis zo voor het oprapen ligt maar dat daar zo weinig mee wordt gedaan. Dan heb ik het over de geschiedenis die je zelf hebt meegemaakt, jouw eigentijdse geschiedenis dus. Er zijn maar weinig genealogen die er aan toekomen om die geschiedenis te beschrijven en vast te leggen. En dat terwijl je mag aannemen dat de generaties die na ons komen, net zo nieuwsgierig naar ons zijn als wij naar onze voorouders die 200 jaar geleden leefden.
Ik kan me wel een reden voor die ‘desinteresse’ voorstellen en dat is de veelheid aan informatie die er is, ook over de eigen familie. Denk alleen maar eens aan al die digitale foto’s, hoe en vooral welke moet je in hemelsnaam bewaren? Toch heeft het wel zin daar af en toe eens over na te denken.
In het kader van het vastleggen van de eigen geschiedenis, kwam ik op de gedachte om na te gaan welke auto’s wij als gezin allemaal gehad hebben en daar wat foto’s van te verzamelen, bij voorkeur met het kenteken zichtbaar/leesbaar.
Onze financiële situatie kort na ons huwelijk, was niet zodanig dat we ons al meteen een auto konden veroorloven. Reizen ging in die periode meestal met de KLM-bus naar Den Haag of met broer Jan die ons vaak weer terugbracht. Het woon-/werkverkeer bestond in die periode uit fietsen van de Rembrandtweg in Amstelveen naar het KLM-hoofdkantoor op de Amsterdamseweg, een reis van welgeteld 5 minuten. Daarvoor (1967-1971[?]) op de Honda 4-taktbrommer naar Schiphol-Oost, ook geen wereldreis. De eerste auto kwam rond 1977, een eend. Die had zo weinig pk’s dat een reis naar Den Haag met meer dan windkracht 6 tegen, resulteerde in een maximum snelheid van 60/70 km/uur. Maar niet meer aan denken.
Afijn, hierna de hele opsomming, waar mogelijk verrijkt met luchtige details over benzineprijzen en verbruik. Zo heb je tenminste nog wat aan al die lijstjes die ik nog steeds bijhoud...


30-00-VF Citroën 2cv4
In bezit: van ca 1977 tot ca 1-6-1979.
Auto gekocht van de toenmalige secretaresse van Pieter B.
Locatie foto: Paula in Amstelveen achter de Rembrandtweg t/o Raadschelders met op de achtergrond de z.g. zaagtandflat. Datering: ca 1977.
Auto met gaten in de bodem verkocht aan collega Hans de R. 
”Is prima voor m’n moeder”.


56-BM-96 Citroën 2cv4
In bezit: van ca 1-6-1979 tot 15-4-1980.
Auto, met euvel aan de motorkap, gekocht van collega Frank S.
Auto is gesloopt.
Van deze eend heb ik helaas geen foto’s meer. De onze had ook wel wat oranje maar zag er zeker niet zo spick & span uit als deze. Vooral niet bij de scharnieren van de motorkap!


17-EZ-66 Renault 6 TL
In bezit: van ca 15-apr-1980 tot ca mrt-1981.
Ter overbrugging van een autoloos tijdperk, deze auto gehuurd van collega Hans de R. voor het luttele bedrag van f 1,10/pd.
Dank zij Hans is van deze auto een authentieke zwart/wit-foto bewaard gebleven. 
Dat zo'n auto garant staat voor een solide huwelijk, moge duidelijk zijn.
De foto is gemaakt op 11-3-1978.


14-DL-91, Citroën GS 1220 Club
In bezit:van 14-3-1981 tot ca 1-6-1983.
Auto gehad van buurman Jan B. (tegen betaling van f 150,= voor de speciale stoelen).
Locatie foto: Jeanne, Rob en Peter M. bij Casa Pequena, het huisje van Kap, in Riudarenas, prov. Gerona, Spanje. Datering: juli 1981 of juli 1982.
Auto uiteindelijk gesloopt omdat de kokerbalken verrot waren. Dit bleek na een aanrijding op de Amsterdamseweg met de (nieuwe!) auto van collega Arie den H., die dat niet leuk vond.


KB-55-GD, Ford Escort 1300 L
In bezit: van 22-7-1983 tot 5-3-1985.
Auto nieuw gekocht bij fa. Splinter te Amstelveen.
Merkwaardig genoeg ook van deze auto geen eigen foto’s. Komt misschien omdat we toen in het diatijdperk zaten. Dus misschien, als die ooit nog een keer gedigitaliseerd worden...


 LX-75-BB Citroën BX 14
In bezit: van 5-3-1985 tot medio aug. 1986.
Auto nieuw gekocht bij garage Eijzinga (ook weg) op de Amsterdamseweg te Amstelveen
Locatie foto: de weg tussen Casa Pequena en Riudarenas, prov. Gerona, Spanje. Datering: 28-7-1986.
Auto total loss na uit de bocht te zijn geraakt door geel spinnetje. Dit in aanwezigheid van Roald H., Paula (hulp gehaald) en Jeanne (shock).


PY-12-TY Citroën BX 14
In bezit: van 5-9-1986 tot 26-10-1992.
Auto nieuw gekocht bij garage Eijzinga te Amstelveen.
Locatie foto: De Zon 32, Amstelveen met Paul C. en Wouter. Datering: Pasen 1988.
Auto ingeruild.


 FS-BN-59 Citroën BX 16 TGI
In bezit van 26-10-1992 tot 12-2-1999.
Auto nieuw gekocht bij de inmiddels failliete Citroëndealer Etoile in Amstelveen.
 Locatie: Peter in Frans Baskenland. Datering: juni 1996.
Getankt: 185x voor in totaal 9.308 ltr, kosten f 15.313. Gemiddeld f 1,65/ltr.
Totaal 115.209 km mee gereden, d.i. ruim 58 km/dag. Gemiddeld verbruik 1:12,4 km.
Auto ingeruild.


XT-DP-46 Peugeot 206
Auto nieuw gekocht bij garage Hans Lammers in Aalsmeer.
In bezit van 12-2-1999 tot 1-4-2003.
Locatie foto: Jeanne, tussen Villefranche en Cahors. Datering 8-6-2000.
Getankt: 184x voor in totaal 6.611 ltr in ruil voor € 6.668. Gemiddeld € 1,01/ltr. 
(hoogste prijs: € 1,157/ltr, laagste prijs: € 0,906/ltr)
Totaal 82.787 km mee gereden, d.i. zo’n 55 km/dag. Gemiddeld verbruik 1:12,5 km.
Auto ingeruild.


83-LP-NT Mitsubishi Spacestar 1.6 Family
Auto nieuw gekocht bij Garage GoldCar in Amstelveen.
In bezit van 1-4-2003 tot 22-12-2005.
Locatie foto: De Zon 32 Amstelveen. Datering 21-5-2004.
Getankt: 122x voor in totaal 4.410 ltr, kosten € 4.970. Gemiddeld € 1,13/ltr.
(hoog: € 1,419/ltr, laag: € 0,937/ltr)
In totaal 58.680 km mee gereden, d.i. 60 km/dag. Gemiddeld verbruik 1:13,3 km.
Auto ingeruild.


13-SG-BS Hyundai Tucson 2.0 i
Auto nieuw gekocht bij garage Barten in Hoofddorp.
In bezit van 22-12-2005 tot 17-8-2010.
Locatie foto: Triade Castricum. Datering18-12-2009.
Getankt: 248x voor in totaal 10.128 ltr, kosten € 13.736. Gemiddeld € 1,36/ltr.
(hoog: € 1,589/ltr, laag: € 1,265/ltr)
In totaal 103.888 km mee gereden, d.i. 61 km/dag. Gemiddeld verbruik 1:10,1 km.
Auto ingeruild.


23-LRS-2 Toyota RAV4 2.0 automaat
Auto gekocht bij garage DIGO in Delft. Import uit Duitsland.
In bezit van 17-8-2010 tot heden.
Locatie foto: Waalkade in Nijmegen met Hilde, Jeanne en Ruud. Datering 9-5-2011.
Getankt tot heden: 48x voor 1.840 ltr, kosten € 2.834. Gemiddeld € 1,54/ltr.
(hoog: € 1,679, laag: € 1,434).
Bijna 20.000 km mee gereden, zo’n 50 km/dag. Gemiddeld verbruik 1:10,5 km. 

13 comments:

  1. leuk! haha die oranje Citroën is leuk!! Jarenlang trouwe Citroën-rijder zo te zien.

    Groetjes!

    ReplyDelete
  2. Nu ook mooie auto trouwens! ;)

    ReplyDelete
  3. Ja, in die tijd had je nog geen A6! Alleen een Audi 50 geloof ik.

    ReplyDelete
  4. En Pascal, heb je bij die RAV4 de dubbele uitlaat gezien? ;)

    ReplyDelete
  5. Oh wow!!! Dat is papa op die ene foto, hahaha zie ik nu pas. Prachtig!

    We rijden nu BMW he.Ja mooie double inderdaad. =)

    ReplyDelete
  6. Hey Peet,

    Heb je nog meer foto's uit die tijd van 1988, van het huis of de wijk bijvoorbeeld? Of 'de buren op het terras aan de wijn-foto's?' Kan je die emailen?

    ReplyDelete
  7. @Pascal
    Ja, die hebben we wel maar zijn allemaal analoog en moet ik dus scannen en ff tijd voor vinden. Kan ff duren maar staat op m'n lijstje :-)

    ReplyDelete
  8. @Pascal

    Als ik het niet vergeet, geef ik er vanmiddag een paar aan je moeder mee...

    ReplyDelete
  9. Hey peter,

    Dank je wel voor de foto's.
    Leuk om te zien!

    Groetjes

    ReplyDelete
  10. Peter, I had to laugh when I saw your Opel in the ditch. The same happened to me in a Ford, the road was very slippery, I was on my way from the dairy with a bucket of milk which fell over and I wanted to put it right! Had to walk back all the way to get Peter my hubby to pull me out with the tractor.

    ReplyDelete
  11. @Rob
    Dank voor deze traumatische vraag :)
    In bepaalde biotopen duiden felle kleuren bij dieren op giftigheid. En daar schrok ik dus van met alle gevolgen van dien...

    ReplyDelete
  12. @Titania
    What a coincidence, our car also had to be pulled out with a tractor... Life in the country is beautiful :)

    ReplyDelete

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...