Voor
sommige genealogen is het opvoeren van de kwartierstaat (d.i. het verkrijgen
van zoveel mogelijk generaties met data) erg belangrijk. En natuurlijk, het is
ook leuk als je kunt zeggen dat je familie teruggaat tot 1600 of nog verder,
dat hoort er ook bij. Maar “leuker” nog vind ik het te proberen die mensen in een
bepaalde context te plaatsen. In welke tijd leefden ze, hoe leefden ze, hadden
ze bezittingen, wat waren hun beroepen, enz.
Het
vreemde is dat veel van die geschiedenis zo voor het oprapen ligt maar dat daar
zo weinig mee wordt gedaan. Dan heb ik het over de geschiedenis die je zelf
hebt meegemaakt, jouw eigentijdse geschiedenis dus. Er zijn maar weinig
genealogen die er aan toekomen om die geschiedenis te beschrijven en vast te
leggen. En dat terwijl je mag aannemen dat de generaties die na ons komen, net
zo nieuwsgierig naar ons zijn als wij naar onze voorouders die 200 jaar geleden
leefden.
Ik kan me
wel een reden voor die ‘desinteresse’ voorstellen en dat is de veelheid aan
informatie die er is, ook over de eigen familie. Denk alleen maar eens aan al
die digitale foto’s, hoe en vooral welke moet je in hemelsnaam bewaren? Toch
heeft het wel zin daar af en toe eens over na te denken.
In het
kader van het vastleggen van de eigen geschiedenis, kwam ik op de gedachte om na
te gaan welke auto’s wij als gezin allemaal gehad hebben en daar wat foto’s van
te verzamelen, bij voorkeur met het kenteken zichtbaar/leesbaar.
Onze
financiële situatie kort na ons huwelijk, was niet zodanig dat we ons al meteen
een auto konden veroorloven. Reizen ging in die periode meestal met de KLM-bus
naar Den Haag of met broer Jan die ons vaak weer terugbracht. Het
woon-/werkverkeer bestond in die periode uit fietsen van de Rembrandtweg in
Amstelveen naar het KLM-hoofdkantoor op de Amsterdamseweg, een reis van welgeteld
5 minuten. Daarvoor (1967-1971[?]) op de Honda 4-taktbrommer naar
Schiphol-Oost, ook geen wereldreis. De eerste auto kwam rond 1977, een eend.
Die had zo weinig pk’s dat een reis naar Den Haag met meer dan windkracht 6
tegen, resulteerde in een maximum snelheid van 60/70 km/uur. Maar niet meer aan
denken.
Afijn,
hierna de hele opsomming, waar mogelijk verrijkt met luchtige details over benzineprijzen
en verbruik. Zo heb je tenminste nog wat aan al die lijstjes die ik nog steeds bijhoud...
30-00-VF Citroën 2cv4
In bezit: van ca 1977 tot ca
1-6-1979.
Auto gekocht van de toenmalige
secretaresse van Pieter B.
Locatie foto: Paula in Amstelveen achter
de Rembrandtweg t/o Raadschelders met op de achtergrond de z.g. zaagtandflat. Datering:
ca 1977.
Auto met gaten in de bodem
verkocht aan collega Hans de R.
”Is prima voor m’n moeder”.
”Is prima voor m’n moeder”.
56-BM-96 Citroën 2cv4
In bezit: van ca 1-6-1979 tot 15-4-1980.
Auto, met euvel aan de motorkap,
gekocht van collega Frank S.
Auto is gesloopt.
Van deze eend heb ik helaas geen
foto’s meer. De onze had ook wel wat oranje maar zag er zeker niet zo spick
& span uit als deze. Vooral niet bij de scharnieren van de motorkap!
In bezit: van ca 15-apr-1980 tot
ca mrt-1981.
Ter overbrugging van een autoloos tijdperk, deze auto gehuurd van collega Hans de
R. voor het luttele bedrag van f 1,10/pd.
Dank zij Hans is van deze auto een
authentieke zwart/wit-foto bewaard gebleven.
Dat zo'n auto garant staat voor een solide huwelijk, moge duidelijk zijn.
De foto is gemaakt op 11-3-1978.
Dat zo'n auto garant staat voor een solide huwelijk, moge duidelijk zijn.
De foto is gemaakt op 11-3-1978.
14-DL-91, Citroën GS 1220 Club
In bezit:van 14-3-1981 tot ca
1-6-1983.
Auto gehad van buurman Jan B.
(tegen betaling van f 150,= voor de speciale stoelen).
Locatie foto: Jeanne, Rob en Peter
M. bij Casa Pequena, het huisje van Kap, in Riudarenas, prov. Gerona, Spanje. Datering:
juli 1981 of juli 1982.
Auto uiteindelijk gesloopt omdat
de kokerbalken verrot waren. Dit bleek na een aanrijding op de Amsterdamseweg
met de (nieuwe!) auto van collega Arie den H., die dat niet leuk vond.
KB-55-GD, Ford Escort 1300 L
In bezit: van 22-7-1983 tot
5-3-1985.
Auto nieuw gekocht bij fa.
Splinter te Amstelveen.
Merkwaardig genoeg ook van deze
auto geen eigen foto’s. Komt misschien omdat we toen in het diatijdperk zaten.
Dus misschien, als die ooit nog een keer gedigitaliseerd worden...
In bezit: van 5-3-1985 tot medio
aug. 1986.
Auto nieuw gekocht bij garage Eijzinga (ook weg) op de Amsterdamseweg te
Amstelveen
Locatie foto: de weg tussen Casa
Pequena en Riudarenas, prov. Gerona, Spanje. Datering: 28-7-1986.
Auto total loss na uit de bocht te
zijn geraakt door geel spinnetje. Dit in aanwezigheid van Roald H., Paula (hulp
gehaald) en Jeanne (shock).
PY-12-TY Citroën BX 14
In bezit: van 5-9-1986 tot
26-10-1992.
Auto nieuw gekocht bij garage Eijzinga te Amstelveen.
Locatie foto: De Zon 32,
Amstelveen met Paul C. en Wouter. Datering: Pasen 1988.
Auto ingeruild.
In bezit van 26-10-1992 tot
12-2-1999.
Auto nieuw gekocht bij de
inmiddels failliete Citroëndealer Etoile in Amstelveen.
Locatie: Peter in Frans Baskenland. Datering:
juni 1996.
Getankt: 185x voor in totaal 9.308
ltr, kosten f 15.313. Gemiddeld f 1,65/ltr.
Totaal 115.209 km mee gereden,
d.i. ruim 58 km/dag. Gemiddeld verbruik 1:12,4 km.
Auto ingeruild.
XT-DP-46 Peugeot 206
Auto nieuw gekocht bij garage Hans
Lammers in Aalsmeer.
In bezit van 12-2-1999 tot
1-4-2003.
Locatie foto: Jeanne, tussen
Villefranche en Cahors. Datering 8-6-2000.
Getankt: 184x voor in totaal 6.611
ltr in ruil voor € 6.668. Gemiddeld € 1,01/ltr.
(hoogste prijs: € 1,157/ltr,
laagste prijs: € 0,906/ltr)
Totaal 82.787 km mee gereden, d.i.
zo’n 55 km/dag. Gemiddeld verbruik 1:12,5 km.
Auto ingeruild.
83-LP-NT Mitsubishi Spacestar 1.6 Family
Auto nieuw gekocht bij Garage
GoldCar in Amstelveen.
In bezit van 1-4-2003 tot
22-12-2005.
Locatie foto: De Zon 32 Amstelveen.
Datering 21-5-2004.
Getankt: 122x voor in totaal 4.410
ltr, kosten € 4.970. Gemiddeld € 1,13/ltr.
(hoog: € 1,419/ltr, laag: € 0,937/ltr)
In totaal 58.680 km mee gereden,
d.i. 60 km/dag. Gemiddeld verbruik 1:13,3 km.
13-SG-BS Hyundai Tucson 2.0 i
Auto nieuw gekocht bij garage
Barten in Hoofddorp.
In bezit van 22-12-2005 tot
17-8-2010.
Locatie foto: Triade Castricum.
Datering18-12-2009.
Getankt: 248x voor in totaal
10.128 ltr, kosten € 13.736. Gemiddeld € 1,36/ltr.
(hoog: € 1,589/ltr, laag: € 1,265/ltr)
In totaal 103.888 km mee gereden,
d.i. 61 km/dag. Gemiddeld verbruik 1:10,1 km.
Auto ingeruild.
Auto ingeruild.
23-LRS-2 Toyota RAV4 2.0 automaat
Auto gekocht bij garage DIGO in
Delft. Import uit Duitsland.
In bezit van 17-8-2010 tot heden.
Locatie foto: Waalkade in Nijmegen
met Hilde, Jeanne en Ruud. Datering 9-5-2011.
Getankt tot heden: 48x voor 1.840
ltr, kosten € 2.834. Gemiddeld € 1,54/ltr.
(hoog: € 1,679, laag: € 1,434).
Bijna 20.000 km mee gereden, zo’n
50 km/dag. Gemiddeld verbruik 1:10,5 km.
leuk! haha die oranje Citroën is leuk!! Jarenlang trouwe Citroën-rijder zo te zien.
ReplyDeleteGroetjes!
Nu ook mooie auto trouwens! ;)
ReplyDeleteJa, in die tijd had je nog geen A6! Alleen een Audi 50 geloof ik.
ReplyDeleteEn Pascal, heb je bij die RAV4 de dubbele uitlaat gezien? ;)
ReplyDeleteOh wow!!! Dat is papa op die ene foto, hahaha zie ik nu pas. Prachtig!
ReplyDeleteWe rijden nu BMW he.Ja mooie double inderdaad. =)
Hey Peet,
ReplyDeleteHeb je nog meer foto's uit die tijd van 1988, van het huis of de wijk bijvoorbeeld? Of 'de buren op het terras aan de wijn-foto's?' Kan je die emailen?
@Pascal
ReplyDeleteJa, die hebben we wel maar zijn allemaal analoog en moet ik dus scannen en ff tijd voor vinden. Kan ff duren maar staat op m'n lijstje :-)
@Pascal
ReplyDeleteAls ik het niet vergeet, geef ik er vanmiddag een paar aan je moeder mee...
Hey peter,
ReplyDeleteDank je wel voor de foto's.
Leuk om te zien!
Groetjes
Peter, I had to laugh when I saw your Opel in the ditch. The same happened to me in a Ford, the road was very slippery, I was on my way from the dairy with a bucket of milk which fell over and I wanted to put it right! Had to walk back all the way to get Peter my hubby to pull me out with the tractor.
ReplyDeleteGeel spinnetje?
ReplyDelete@Rob
ReplyDeleteDank voor deze traumatische vraag :)
In bepaalde biotopen duiden felle kleuren bij dieren op giftigheid. En daar schrok ik dus van met alle gevolgen van dien...
@Titania
ReplyDeleteWhat a coincidence, our car also had to be pulled out with a tractor... Life in the country is beautiful :)