Wednesday, 11 April 2012

Onze vliegtuigen (9)

Eerst een omissie herstellen. In 'onze vliegtuigen (8)' had als voorlaatste machine onderstaande DC9-41 opgenomen moeten worden. Bij deze.
8-10-1987, DC9-41, SK555 STO/SPL, 725/294.023 mijl
foto ex 
wikipedia
Aan het eind van de tachtiger jaren vloog ik voor het eerst in een B747-400, de machine die als één der eersten gekenmerkt werd door de opstaande vleugeltips. Als ik me goed herinner zaten die er niet voor de sier maar om een efficiënter brandstofverbruik te bewerkstelligen.
19-10-1989, Boeing 747-400, KL644 JFK/SPL, 3.639/333.518 mijl
foto ex Luchtvaartnieuws
Ook de Combi was/is beschikbaar in de 400-versie.
12-8-1991, Boeing 747M-400, KL671 SPL/YUL, 3.422/357.324 mijl
foto ex Boeing
Tot slot een foto van de steeds maar groter wordende DC9. In 1963 begonnen als een machine van bijna 32 meter lang (DC9-10) met tussen de 80 en 135 stoelen, zijn we in 1980 met de DC9-80 series aangekomen bij een lengte van ruim 45 meter en maximaal 167 stoelen. Officieel was de benaming toen geen DC9 meer maar MD-80. 
12-5-1992, Douglas DC9-82, CO219 HOU/MSY, 310/376.089 mijl
foto ex Flickr
Alle bovengenoemde reizen vonden plaats in de periode dat ik bij Speciaal Vervoer (SPL/FK) en Cargo Service Center Schiphol (SPL/CS) aan het roer stond.


HOU = Houston
JFK = John F. Kennedy, New York
MSY = New Orleans
SPL = Schiphol
STO = Stockholm
YUL = Montreal


De teksten onder de foto's geven resp. de datum van mijn/onze eerste vlucht met dat vliegtuigtype, het vliegtuigtype, het vluchtnummer, de herkomst/ bestemming, de afstand in mijlen tussen die twee en het totaal aantal mijlen dat ik t/m die vlucht heb afgelegd. 

In principe toont de foto een machine van de maatschappij waarmee ik die eerste vlucht heb gemaakt.


Wordt vervolgd

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...