Monday 12 March 2012

Onze vliegtuigen (8)

Misschien goed om nog eens te zeggen dat met 'onze vliegtuigen' alle vliegtuigtypes worden bedoeld waarin mijn betere wederhelft en/of ik ooit gevlogen hebben. U moet 'onze' dan ook niet in letterlijke zin als een bezittelijk voornaamwoord beschouwen. Wel is het zo dat veruit de meeste reizen z.g. dienstreizen waren en dan was het, zeker in het begin, geen gewoonte dat de dames meegingen.
21-1-1979, DC9-15, KL319 SPL/GVA, 424/212.940 mijl
Foto ex 
www.dutch-aviation.nl by Ger Buskermolen
10-11-1980, Airbus A300, LH084 FRA/SPL, 228/254.224 mijl
Foto ex www.
widebodyaircraft.nl
13-8-1987. Airbus A310, KL??? SPL/LHR, 230/292.343 mijl
Foto ex forum.scramble.nl
De oplettende lezer zal gezien hebben dat ik in de 7 jaren tussen 1980 en 1987 nog niet eens 40.000 mijl heb gevlogen. Dat is niet veel maar een enthousiaste dienstreiziger was ik nooit. In die periode ben ik van Vrachtmarketing op het Amstelveense hoofdkantoor, verhuisd naar de Vrachtafdeling op Schiphol-Centrum (1982). Daar eerst naar Planning & projectontwikeling, toen hoofd Bedrijfsbureau van de Vrachtafhandeling, daarna wnd. hoofd Vrachtafhandeling en vervolgens hoofd Speciaal vervoer, later ook nog Cargo Service Center en Blue Crown. Met name die laatste functie veranderde nogal eens van naam en plaats in de organisatie maar was wel een van de mooiste jobs die ik gehad heb. Een fraaie mengeling van operationeel en commercieel met een mooie ploeg mensen! 
Rest nog te melden dat ik op terugreis van New York naar Schiphol op 12-7-1978 in een toestel van Finnair de 200.000 mijl ben gepasseerd. Bijna precies 10 jaar later op 27-7-1988, op weg van Atlanta naar Schiphol, werd de 300.000 mijl vol gemaakt. (In Atlanta zat een grote klant van ons: Ampex, producent van tape voor tv-stations. "Ja, start de ampex maar!")
13-4-1989, Fokker F50, HN381 SPL/BRU, 98/316.486 mijl
Foto ex 
nl.wikipedia.org
BRU = Brussel
FRA = Frankfurt
GVA = Geneva
HN = NLM later KLM Cityhopper
LHR = London Heathrow
SPL = Schiphol


De teksten onder de foto's geven resp. de datum van mijn/onze eerste vlucht met dat vliegtuigtype, het vliegtuigtype, het vluchtnummer, de herkomst/ bestemming, de afstand in mijlen tussen die twee en het totaal aantal mijlen dat ik t/m die vlucht heb afgelegd. 

In principe toont de foto een machine van de maatschappij waarmee ik die eerste vlucht heb gemaakt.


Wordt vervolgd

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...