Friday 25 November 2011

Onze vliegtuigen (2)

Met de opsomming van mijn 'eerste vliegtuigen', ben ik inmiddels in 1968 aangeland. Onze afdeling Tarieven & IATA-zaken was al verhuisd van de Plesmanweg/Badhuisweg in Den Haag naar gebouw 205 op Schiphol-Oost. Gebouw 205 heet(?)te in de volksmond 'het Kremlin', waarschijnlijk omdat ook de KLM-Directie met Van der Wal daar gehuisvest was. (Gerrit van der Wal was in 1965 zijn bij een vliegtuigongeval omgekomen (sic) voorganger Albarda, als president-directeur opgevolgd.) 
Na ongeveer een jaar met de KLM-bus tussen Den Haag en Schiphol op en neer geforenst te hebben, verhuisden we zelf op 15 augustus 1967 naar de Rembrandtweg in Amstelveen. Rob was toen nog net geen drie maanden oud. Tegen die achtergrond speelden de volgende 'eerste vluchten' zich af.


4-3-1968, Douglas DC8-50, KL683, SPL/YUL, 3422/14456 mijl
Foto ex mst-aviation.nl


4-3-1968, Vickers Vanguard, AC457, YUL/YYZ, 315/14771 mijl
Foto ex nhungdoicanh.blogspot.com


10-6-1968, Douglas DC9-10, SR795, SPL/GVA, 424/18932 mijl
Foto ex  monblog.ch


2-9-1968, Douglas DC9-30, SR795, SPL/GVA, 424/19780 mijl
Foto ex al-airliners.be


GVA = Geneve
SPL = luchthaven Schiphol
YUL = Montreal
YYZ = Toronto


De teksten onder de foto's geven resp. de datum van mijn eerste vlucht met dat vliegtuigtype, het vliegtuigtype, het vluchtnummer, de herkomst/ bestemming, de afstand in mijlen tussen die twee en het totaal aantal mijlen dat ik t/m die vlucht heb afgelegd. 
In principe toont de foto een machine van de maatschappij waarmee ik die eerste vlucht heb gemaakt.


Wordt vervolgd


Hier vindt u 'Onze vliegtuigen (1)'.

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...