Wednesday, November 16, 2011

Onze vliegtuigen (1)


De blogposts getiteld ‘Onze …’ hebben als doel een bepaald elementje uit onze familiegeschiedenis te beschrijven en vast te leggen. Hoe vaak gebeurt het niet dat je het over iets hebt en je weet echt niet meer wanneer die gebeurtenis heeft plaats gevonden en hoe het nou ook al weer in elkaar zat. Zo was dat ook met 'Onze auto’s'. Er bestond grote twijfel bij zoonlief of we nou één of twee rode Citroëns BX14 hebben gehad. Afijn, dat was de aanleiding om de serie ‘Onze …’ te starten.

Deze keer ‘Onze vliegtuigen’. Dat is een nogal pretentieuze titel vanwege de suggestie die er vanuit gaat. Maar helaas, vliegtuigen hebben we nooit bezeten. Wel heel veel in gevlogen, al dan niet samen met Jeanne en kindertjes. Maar dat is niet zo verbazingwekkend als je bij de KLM gewerkt hebt. Veruit de meeste trips heb ik alleen gemaakt en vielen in de categorie ‘dienstreizen’.

Toen die allereerste dienstreis er in 1967 aan zat te komen (naar JFK, Kennedy-airport), was er op onze afdeling (Tarieven & IATA-zaken) een collega (Jan B.) die mij aanraadde om van elke dienstreis bepaalde gegevens te noteren. Hij deed dat ook en hij voorspelde me dat ik van zo’n registratie nog wel plezier zou hebben. Kennelijk had ik toen ook al een zekere hang naar het maken van lijstjes en ik heb zijn raad opgevolgd. Van elke vlucht noteerde ik datum, herkomst, bestemming, maatschappij, vluchtnummer, gevlogen afstand in statute miles (1 statute mile=1.609,347 mtr.) en vliegtuigtype. En dat noteren, dat heb ik tot op heden volgehouden. Jan heeft wel gelijk gehad, ik heb bij het schrijven van deze post weer plezier van die lijst. Maar ook tussendoor nog wel. Met collega Hans de R. werd er druk geturfd wie de meeste mijlen had, de meeste vliegtuigtypes enz. (Hans heeft uiteindelijk wel gewonnen!)

Met deze post wil ik een begin maken om “mijn” vliegtuigtypes eens op een rijtje te zetten. Bij elk plaatje wordt vermeld wanneer ik voor het eerst in dat type gevlogen heb, maatschappij/vluchtnummer, herkomst/bestemming, de afstand en het totaal aantal tot dat moment gevlogen mijlen. 
Voor de goede orde, ik vermeld alleen maar de eerste keer dat ik in een bepaald type heb gevlogen, anders wordt het wel wat saai en erg lang.

15-4-1967, Douglas DC8-30, KL643, SPL/JFK, 3639/3639 mijl
Foto ex mst-aviation.nl

16-4-1967, Boeing 707, PA291, JFK/SJU, 1609/5248 mijl
Foto ex aviationexplorer.com

24-7-1967, Lockheed L-188 (Electra II), KL401, SPL/ORY, 261/10773 mijl
Foto ex aeropedro.despair.ch

29-7-1967, Sud-Aviation Caravelle, AF910, ORY/SPL, 261/11034 mijl
Foto ex wings900.com

JFK= luchthaven John F. Kennedy, New York
ORY= luchthaven Orly, Parijs
SJU= San Juan, Puerto Rico
SPL= luchthaven Schiphol, Amsterdam

Wordt vervolgd.



1 comment:

Hans said...

Hallo Peter,

hartelijk dank voor het toesturen van je "Onze vliegtuigen-blog"deel 2. Heel interessant, dus ook meteens deel 1 bekeken. In dit geval klopt de term "onze" helemaal, als ik me zelf bij het gezelschap voeg. Immers ook aardig wat afgevlogen in 40 jaar KLM.

Mijn allereerste vlucht op KLM was niettemin een duur betalde van LON via AMS naar VIE in 1958; toen nog naar het vliegveldTulln; Schwechat was door de russen nog bezet.
Na indiensttreding bij KLM in 1961 dan de eerste (vakantie-)vlucht met Gerda op een Cargo DC-3 van Linz naar AMS. KLM was toen de enige commerciele Mij die op het toen militaire veld eens per week in de nacht van zaterdag op zondag kwam. Moest wel de kist eerst afhandelen en het loadsheet maken. Voor de belading huurden wij steeds een klein dozijn soldaten tegen een fooitje in. Juist in die nacht heeft er een een ram van de DC-3 bij het laden kapot geslaan. Niettemin besloot de captain door te gaan. "Dus maar wat lager en minder snel vliegen". Wij zaten achter op een klapstoel; het was ijskoud maar voor de landing mocht ik dan in de cockpit. Het was een heel mooie ervaring! Jammer geen foto gemaakt en ook geen lijst begonnen - maar een blijvende mooie herinnering!

Groeten uit Wenen
Hans

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...