Saturday 12 November 2011

Combi-namen (1)


Bel-de Heer

Voornamen, achternamen, bijna-men, namen zijn er bij de vleet. In de Engelse taalgebieden kent men ook nog de middle name maar voor het soort naam waar ik het over wil hebben, daar is bij mijn weten geen naam voor. Daarom maar een nieu-we naam verzonnen en dat is ge-worden... (trrromgerrroffel) 'de combinaam’ (ik aarzel nog of er niet een streepje tussen zou moeten, is denk ik wel wat duidelijker).
Een combi-naam is een samenstel-ling van twee achternamen die bv. door huwelijk of samenwoning bij elkaar zijn gaan horen en vervol-gens tot een in wat voor opzicht dan ook opvallende combinatie hebben ge-leid. Enige verduidelijking is misschien op z’n plaats. Het geeft meteen de oorzaak van mijn belangstelling voor combi-namen aan.
Linker-Been

De familienaam van mijn grootmoeder van moeders kant is Doelman. Zij huwde een man met de geslachtsnaam De Langen. Oma ging dus door het leven met de naam De Langen-Doelman. Ik heb dat altijd een heel mooie combinatie gevonden. Dat vond ze trouwens zelf ook. Op een gegeven moment ga je er op letten of er niet meer mooie, leu-ke, rare of anderszins opvallende combinaties voorkomen. En waar kan je dat beter doen dan dagelijks de familieadvertenties in de krant door te lezen. Het zijn natuurlijk niet allemaal dijenkletsers maar een glimlach of een opgetrokken wenkbrauw is voor mij al gauw aanleiding
de Pater-Godthelp
om zo'n bericht in de verzameling op te nemen. Vroeger, sprak opa, knipte je die advertentie uit en maakte er een scannetje van maar tegenwoordig neem je zo'n af-beelding met de rechter muisknop in een zwiet op in de verzameling.

Dat doe ik dus al heel wat jaartjes en zo heb ik langzamerhand een hele collectie aange-legd. Bij de selectie ga ik geheel op mijn ei-gen gevoel af en ik vind het ook niet vrese-lijk indien er een letter ontbreekt of, zoals bij De Langen, te veel is. Enige dichterlijke vrijheid is toegestaan. En omdat ik mijn ei-gen regels maak, is daar ook niets op tegen.
Voor uw vondsten houd ik mij aanbevolen als het kan inclusief een scannetje.

2 comments:

  1. Leuk!

    Nog een paar van mij:

    Wind-van Achteren (Lambert Wind en Hendrikje Arends van Achteren, Ruinerwolde 28-4-1855)

    Van West-Berlijn (Abraham West en Dina Berlijn, Amsterdam 14-8-1919)

    De Wilde Turk (Mauritz De Wilde en Wilhelmina Turk, Amsterdam 15-10-1919)

    Augurkie-Snijders (Salomon Berend Augurkie en Alida Snijders, Enkhuizen 11-4-1907)

    ReplyDelete
  2. Maarten, bedankt! Mooie combinaties. Soms zie je wel combi's die bijna een reden zijn om dan maar niet met elkaar te trouwen :-)

    Geen van de vier die je noemt, komt in mijn "collectie" voor. Maar dat komt misschien omdat ik me beperk tot het nakijken van een enkele krant.

    Ik maak trouwens uit je reactie wel op dat ik kennelijk niet de enige ben die aan deze hobby lijdt...

    ReplyDelete

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...