Aanstelling van Plesman tot Directeur |
Vandaag is het 92 jaar geleden dat de K.L.M. (toen nog met puntjes) door
Albert Plesman werd opgericht. Plesman
was een ondernemende militaire vlieger, die net zoals de vermaarde Karel
Doorman, zijn opleiding kreeg bij de Luchtvaartafdeeling (met twee e’s) te
Soesterberg. Het woord ‘afdeeling’ sloeg op het gegeven dat er nog geen
luchtmacht was en die eerste militaire vliegers deel uitmaakten van het Leger.
De oprichting op 7 oktober 1919 luidde het bestaan in van de enige
luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog steeds onder de oorspronkelijke naam
vliegt, als je tenminste het verdwijnen van die puntjes buiten beschouwing
laat. Bijzonder is ook wel dat de onderneming van Plesman nog voor de
oprichting het predicaat ‘Koninklijk’ toegezegd had gekregen. De Secretarie van
de Koningin (Wilhelmina) had al op 12 september 1919 laten weten dat het H.M.
behaagd had “aan deze Maatschappij het praedicaat Koninklijk te verleenen”.
Nou, als je dan geen goede start hebt…
Het al verleende praedicaat "Koninklijke" |
Die goede start werd mede mogelijk gemaakt, zouden ze tegenwoordig
zeggen, door de fine fleur van de Nederlandse zakenwereld. Vier
bank-instellingen deden mee: Lippmann, Rosenthal en Co (kreeg door de Duitsers
in WO2 een zeer slechte naam), de Rotterdamsche Bankvereeniging, de Twentse
Bank (opgegaan in ABN/AMRO) en de Nederlandsch Indische Handelsbank (later werd
dit de Nationale Handelsbank). Daarnaast de Nederlandsche Handel Maatschappij
(een kindje van Koning Willem I), de Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor
Luchtvaart (nog steeds bekend onder de afkorting KNVvL), de Bataafsche
Petroleum Mij (nu deel van Shell) en Wm. H. Müller en Co, de Rotterdamse
rederij; de naam van de oprichter leeft nog voort in het Kröller-Müllermuseum. En tot slot was daar nog Administratiekantoor
Unitas, niet zo maar een kantoortje maar de beheerder van het venture capital van de SHV, de
Steenkolen Handels-Vereeniging, de nog steeds bestaande multinational van de
familie Fentener van Vlissingen. Deze bedrijven vormden de echte oprichters van
de KLM en dus niet Plesman, die was ‘slechts’ de eerste Directeur maar wel de
drijvende kracht achter de oprichting.
Overigens, de volledige naam bij de oprichting was: de Koninklijke ……
voor Nederland & Koloniën want het was in die dagen niet meer dan logisch
dat ook onze overzeese gebiedsdelen tot het werkterrein behoorden. En dat kwam
later mooi uit want Indië zou een grote rol spelen bij de ontwikkeling van het
nationale sentiment m.b.t. de KLM.
De uitnodiging voor de oprichting |
Tot aan de fusie met Air France
in 2004, is de KLM een zelfstandig bedrijf gebleven met soms wat meer, soms wat
minder invloed van de Nederlandse overheid. Ook in 2004 meenden sommigen binnen
het bedrijf dat het een echte fusie was waarbij de KLM ook nog het nodige te
zeggen zou hebben. Met een aantal collega’s heb ik daar toen al met ongeloof op
gereageerd. Het is wat kinderlijk te veronderstellen dat wanneer je in een
verhouding van ongeveer 80:20 overgenomen wordt, er dan van enige
gelijkwaardigheid sprake is. De enige
reden van belang, om de naam en entiteit KLM te laten voortbestaan, ligt op het
juridisch, luchtvaart-politiek en misschien ook wel fiscaal vlak. Wanneer het
ooit zo ver komt dat de eerste twee aspecten vanuit Brussel geregeld gaan
worden, dan is dat meteen het einde van de (naam) KLM. Maar ja, het verhaal
moest natuurlijk wel verkocht worden…
Er valt trouwens op 7 oktober nog een verjaardag te vieren en wel van…,
inderdaad Air France !
Dat bedrijf viert vandaag de 78e verjaardag (1933). Air France is een
door de Franse overheid afgedwongen samensmelting van vier lokale
maatschappijen. Vanaf de start heeft de Franse overheid zeggenschap binnen het
bedrijf gehad. In 1933 was dat 25%. En die politieke invloed is tot op de dag
van vandaag merkbaar.
Enfin, notre félicitations pour vos anniversaires. De drapeau kan in top.
Zal wel een Franse meeuw zijn... |
De afgebeelde brieven zijn afkomstig uit het boek 'Vlucht KL-50', uitgegeven door Meijer Pers nv te Amsterdam in 1969.
No comments:
Post a Comment
All comments will be moderated before being published...