Sunday 15 January 2012

Zoekplaatje

U hebt vast ook wel eens een foto in handen waarvan je denkt, hoe kom ik daar nou aan en waar is dat in hemelsnaam? Voor de eerste vraag zult u waarschijnlijk in uw omgeving te rade moeten gaan maar voor beantwoording van de tweede vraag zijn er websites waarop u uw foto kunt plaatsen om te zien of er mensen zijn die u aan lokalisering van zo'n foto kunnen helpen. Zo'n website is zoekplaatjes.nl. Begrijpelijkerwijs heeft de redactie zich tot doel gesteld alleen raadsels hier te lande op te lossen. Maar dat wordt dan ook met de nodige voortvarendheid aangepakt getuige het volgende voorbeeld.
Door omstandigheden was het er al lang niet van gekomen de nodige papperassen in het familiearchief op te bergen. Maar sinds kort is daar weer wat tijd voor. En zo liep ik tegen onderstaande foto aan.


Ik had (en heb) geen idee hoe ik daar aan gekomen ben. En nog minder waar die foto genomen is. Gezien de Haagse achtergrond van onze familie, had ik het idee dat de foto slooppanden ergens in de buurt van de Paul Krugerlaan toonde. Dit soort bouw komt mij wel bekend voor, ook al omdat ik in die buurt ooit, als vakantiewerk, een PTT-wijk heb gelopen: Steijnlaan, Beijerstraat, Brandtstraat enz. Bovendien woonde familie van Jeanne (geboren in de Kockstraat) in de Kritzingerstraat, de Reitzstraat en de Scheeperstraat.
Op de foto zelf zijn de huisnummers 55 en 57 te zien. Het feit dat die oplopende nummers zich aan de linkerkant van de straat bevinden, is van belang, heb ik inmiddels (te laat) geleerd. Want dat is niet in alle steden zo, ook niet in Den Haag.
Op het bord op de hoek (1e etage) is de tekst "lenstoffen fabriek Wittenburg tel. 52382"te lezen. Verder lijkt het er op dat het rechter deel van het pand nog bewoond is en dat zich voor de deur onbebouwde grond bevindt. Genoeg clues om eens even snel vast te stellen waar dit precies was. Dacht ik. Maar dat bleek wat optimistisch gedacht.
Haagse telefoongidsen van 1915, 1927 en 1950 boden geen oplossing v.w.b. de (fabrieks)naam Wittenburg. 5-cijferige telefoonnummers komen alleen in de gids van 1927 voor. Dan kan je natuurlijk alle bladzijden van die gids doorlopen op zoek naar nummer 52382 maar daar ben je wel een stief kwartiertje mee bezig.


Een tijdje terug was ik al eens tegen de eerder genoemde site zoekplaatjes.nl aan gelopen en had daarvan gelukkig de URL bij mijn favorieten opgeslagen. Dus de stoute schoenen aangetrokken en de foto ingestuurd. Wie schetst mijn verbazing dat ik al ruim een uur later de oplossing in huis had! Wim de Koning Gans wist mij met zekerheid te vertellen dat de getoonde panden niet in Den Haag stonden. Hij wees mij op de hijsbalken boven de dakkapelletjes (die had ik nog niet eens gezien!) hetgeen volgens hem wees op Amsterdam. Vervolgens diepte hij uit het SAA onderstaande foto op. QED! Geen enkele twijfel mogelijk, het is het huis iets links van het midden, in de Grote Wittenburgerstraat in Amsterdam. Bij vergroting van de foto, blijken alle details exact te kloppen. 
Foto ex Beeldbank SAA
Mijn complimenten, niet alleen voor de oplossingssnelheid maar ook voor de kennis en het scherpe oog. Maar los daarvan, het is echt de moeite waard om eens op die site rond te kijken, wie weet ziet u iets bekends. 


Update 16 januari 2011: De eerder genoemde heer Wim de Koning Gans rust niet eerder dan dat hij alles heeft uitgezocht wat er uit te zoeken valt. Ik had hem al eerder aangegeven dat op het bord op de hoek met enige fantasie ook "lekstoppen" gestaan zou kunnen hebben. Vandaag krijg ik een mailtje van hem en zie daar, zijn mailtje laat aan duidelijkheid niets over. Bedankt Wim!
Screenshot ex Amsterdam Museum


Update 17 januari 2012: Nu we hebben vastgesteld dat er een heuse lekstoppenfabriek in de Grote Wittenburgerstraat is geweest, bleef (voor mij) nog de vraag wat dat dan wel was, een lekstop. Voor het antwoord moet u terug naar de dertiger jaren waarin veel mensen het nou niet bepaald ruim hadden. In zo'n situatie is een uitgave voor bv. een nieuwe pan, omdat in de oude een gaatje zit, niet alleen een onwelkom incident, men had daar gewoon vaak het geld niet voor. En dan kwam de lekstop op de proppen (sic), een "contraptie" die beoogde het gat in de pan te dichten. De uitleg van het Amsterdam Museum staat hieronder.

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...