Na zo'n 10 jaar bij Bureau Tarieven & IATA-zaken te hebben doorgebracht, breekt in 1975 een korte periode (van zo'n 9 maanden) aan waarin ik me met marktonderzoek passage heb bezig gehouden. Er staat me nog een marktonderzoek Zuid-Limburg voor de geest. Dan kwam je welhaast automatisch terecht bij de grootste reisagent van Limburg, dat was René Schoonbrood. Die had al die jonge marktonderzoekertjes al eens langs zien komen. Zijn truc was dat ie 's morgens om 11 uur al begon met zijn Hollandse gasten te vergasten op een Elske. Voor het goede begrip, dat was drank. Qua sterkte kwam dat wel in de buurt van genever. Was ook afkomstig van Bols. Kan me nog vaag herinneren dat we 's middags wat zweverig met de NLM weer naar Schiphol getogen zijn.
|
5-12-1973, Convair 990, SR657, GVA/ZRH, 144/120.572 mijl Foto: RuthAS |
In die periode met collega Werner G. nog een week of drie door de Perzische/Arabische Golf gezworven, Dharan, Bahrein, Abu Dhabi, Dubai, Kuwait, noem maar op. Als ik dan op tv zie hoe dat veranderd is... Tijdens ons verblijf in de Emiraten, er zijn er 7, ook nog een bezoek gebracht aan het vliegveld van Ras al-Khaimah. Dat zag er werkelijk spic and span uit. Van alles het mooiste en beste materiaal/materieel. Er was maar één probleem, er kwam, met uitzondering van een wekelijkse dienst uit Kuwait, geen enkele vlucht. Dus toen de luchthavendirecteur er lucht van kreeg dat er een "delegatie van de KLM" aan zat te komen, kregen we met z'n tweetjes wat je noemt het red carpet treatment. Daar hoorde bij dat we in de zes cilinder van de directeur een rondrit over de (enige) startbaan kregen. De andere dag stond er in de lokale krant dat de KLM overwoog om daar te gaan vliegen... 't Is er niet van gekomen.
|
14-1-1975, Hawker Siddeley Trident 3, BE522, LHR/SPL, 230/145.707 mijl Foto ex flickr.com |
Voorafgaand aan deze 9-maands periode ook m'n laatste Cargo Conference meegemaakt. Die vond plaats in Nice. Daar zaten we van 5 mei tot 8 juni 1975. Jeanne en de kinderen waren daar ook tot 24 mei. Van de internationale collega's een mooi afscheid gehad en daar nog een mooie tinnen bierpul met inscriptie aan over gehouden. Hij moet nog ergens staan.
|
25-3-1975, Convair 440, KL381, SPL/BRU, 98/147.627 mijl Foto ex dhc-2.com |
Omdat 'passage' toch niet mijn cup of tea was, daarna weer terug naar de wereld van de vracht. Geen vrachttarieven meer maar vrachtmarketing. In die dagen waarde McKinsey weer eens door het bedrijf en een van de aanbevelingen was dat er een afdeling Cargo Marketing opgezet moest worden. De grote trekker daarvan was de latere KLM president-directeur Pieter Bouw. En geholpen door collega Boubby G. werd ik daarvoor benaderd. Dat werd een mooie periode in de planninggroep, in eerste instantie o.l.v. visionair Maarten v.H., later opgevolgd door Hans de R., inderdaad die van die auto.
|
26-3-1975, Fokker F27 Friendship, SN959, BRU/SPL, 98/147.725 mijl Foto ex al-airliners.be
|
BRU = Brussel
GVA = Geneve
IATA = International Air Transport Assciation
LHR = Londen Heathrow
SPL = Schiphol
ZRH = Zurich
De teksten onder de foto's geven resp. de datum van mijn eerste vlucht met dat vliegtuigtype, het vliegtuigtype, het vluchtnummer, de herkomst/ bestemming, de afstand in mijlen tussen die twee en het totaal aantal mijlen dat ik t/m die vlucht heb afgelegd.
In principe toont de foto een machine van de maatschappij waarmee ik die eerste vlucht heb gemaakt.
Wordt vervolgd
No comments:
Post a Comment
All comments will be moderated before being published...