Tuesday 16 August 2011

Geïnterneerd door de Japanners

Geheel toevallig is er aanleiding om het nog een keer over Jan Wemmers te hebben (zie vorige blogpost helemaal onderaan). Gisteren maakte het Nationaal Archief, op hun site www.gahetna.nl, de interneringskaarten van Nederlandse krijgsgevangenen in Nederlands Indie beschikbaar.
Het eerste waar je dan aan denkt is of er niet een familielid tussen zou kunnen zitten. En zo schoot mij Oom Bob te binnen, de zwager van mijn grootmoeder Antje Doelman en echtgenoot van haar zuster Meinsje Doelman. Waarom wij ze Bob en Mies noemden, wel respectvol vooraf gegaan door de titel van Oom resp. Tante, dat weet ik niet maar Bob heette "in het echt" Jan en Mies Meinsje.
En van zo'n nieuw gegeven leer je altijd weer wat want ik had geen idee dat Oom Bob KNIL-militair was geweest. Ik heb altijd gedacht dat hij voor de Shell naar Indie was gegaan maar kennelijk lopen die twee werkgevers door elkaar.


Ook de broer van Antje Doelman, Cornelis, zat toen al (lang) in Indië en was dus ge-interneerd door de Japanners.

Er zaten ook "beroemdheden" in de interneringskampen, zie daarvoor o.a. de website van Maarten van der Meer http://bit.ly/pApYeC.

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...