Tuesday 12 July 2011

Twitteren (1)

Vandaag is het precies 3 maanden geleden dat ik ben begonnen met het ontwikkelen van het nieuwe twitteraccount van de NGV, mijn genealogische vereniging. Het fenomeen 'twitteren' was toen ook nieuw voor mij maar nu, na 3 maanden, ben ik zelfbenoemd expert J.
In die periode heb ik ruim 30 accounts voor andere NGV-afdelingen aangemaakt. Kunnen ze dat niet zelf doen? Natuurlijk wel, maar zoals dat indertijd (en nu nog) met domeinnamen op internet het geval was (is), moet je er ook bij twitter.com rap bij zijn om gewenste namen te bemachtigen. De accountnaam 'NGV' was al ergens in Australië vergeven. Daarom is het 'ngv_genealogie' geworden (hoofd- of kleine letters maakt hier geen verschil). Voor alle afdelingen heb ik de accountnamen volgens een bepaald stramien kunnen vastleggen: 'ngv_afdelingscode' bv. ngv_asd.
Inmiddels is er op de NGV-site (www.ngv.nl) aandacht voor dit onderwerp (onder Landelijk nieuws) en is er ook, beschikbaar voor iedereen, een handleiding te downloaden over het zelf aanmaken van een account. Tot op heden hebben vijf afdelingen een eigen accountbeheerder gevonden.
Bij twitteren speelt de macht van het getal een grote rol, bij veel twitteraars tenminste. Het aantal followers is voor sommigen erg belangrijk. En toegegeven, het is leuk om te weten dat veel mensen jouw tweets lezen maar het gaat me te ver om door middel van allerlei trucs (en die zijn er) dat aantal op te krikken. Ik vind de kwaliteit van onze volgers wat interessanter, m.a.w. zijn het mensen die op wat voor manier dan ook een betrokkenheid hebben bij genealogie. Vervolgens haast ik mij te melden dat wij wel 130 volgers hebben...
Het zal niet verbazen dat de meesten uit Nederland komen (83%) maar toch nog ruim 20 die o.a. uit België, Frankrijk en de UK komen. De grootste groep (10) komt uit de USA, een land waar de zichtbare 'marktpenetratie' van genealogie aanzienlijk groter is dan hier. Af en toe een tweetje in het Engels of Frans, doet dan ook z'n werk.
Op 6 juli hebben we onze 100e volger verwelkomd, toevallig een NGV-lid. Gek genoeg is dat niet onze/mijn primaire doelgroep. Het is juist de bedoeling om met in genealogie geïnteresseerden in contact te komen, die nog geen NGV-lid zijn. En dat lijkt wel te lukken want 67% van onze volgers heeft (nu nog) geen binding met de NGV. Van de buitenlandse volgers mag je niet verwachten dat ze ooit lid zullen worden maar dan blijft toch nog een potentieel van 50% over. Maar de NGV-leden zijn natuurlijk ook welkome volgers!
Naamsbekendheid bereik je ook doordat anderen jouw tweets gaan doorsturen (retweeten) naar hun volgers. Tot op heden zijn onze berichten naar bijna 3000 derden doorgestuurd! Ik zie dat maar als een gratis mailing.
De kunst is natuurlijk om interessante tweets te verspreiden. Daardoor krijg je volgers. Je moet dus aan nieuwsgaring doen. Daar gebruik ik de volgende methodes voor.
De eerste is om zelf interessante twitteraars te volgen. Dat zijn veelal archieven en bloggers. In totaal volg ik nu 140 twitteraars. 32% daarvan zijn archiefinstellingen in binnen- en buitenland. 24% is blogger of anderszins aktief in de genealogie.
Daarnaast houd ik ruim 50 genealogische websites in de gaten. Dat gaat via RSS-feeds, anders is het geen doen. En op basis van al deze informatie heeft de centrale organisatie van de NGV tot op heden 315 tweets cyberspace in kunnen slingeren. Dat zijn gemiddeld 3,5 tweet per dag met een piek van 24 tweets. Teruggekomen van vakantie, lagen er 282 RSS-feeds te wachten om bekeken te worden; in een dag of drie waren die weggewerkt.
Al met al is het een leuke en nuttige bijdrage aan mijn tijdsbesteding. Aan geraniums is voorlopig nog geen behoefte.
Hieronder een voorbeeld van een typische NGV-tweet (over een Amerikaanse met Nederlandse voorouders die we op deze manier aan wat meer informatie proberen te helpen).

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...