Saturday, August 20, 2011

Aviodrome

Laatst met zoon en kleinzoon naar het Aviodrome in Lelystad geweest, lekker een beetje in je eigen verleden snuffelen! Nou ja, zo oud ben ik nou ook weer niet maar het vooruitzicht in een oude KLM-combi rond te lopen, dat doet een mens toch wat (snif).
Ik liep nog met het idee rond dat men daar het Aviodome van Schiphol-Centrum (zie foto boven) weer opgebouwd had, maar dat bleek een misvatting. Dat is indertijd, na een mislukt religieus avontuur in de Haarlemmermeer, richting Barneveld verkocht. In Lelystad, op de luchthaven althans, hebben ze een mooi gebouw neergezet en voldoende vliegtuigopstelplaatsen buiten. Daar staan ook allerlei kisten die voor mijn gevoel weinig met de Nederlandse luchtvaarthistorie van doen hebben, een Antonov-2 bv., maar dat mag de pret van de jeugd niet drukken. Overigens kom je niet voor een paar euro binnen, een volwassene betaalt bijna € 16 en een kind ruim € 13. Is dus niet echt goedkoop maar met wat uithoudings-vermogen kan een gezin daar wel een dagje zoet brengen, als ze tenminste niet te vroeg komen.
Eerst maar langs de echte ouwetjes. Omdat ik met een projectje bezig ben waarin een Fokker F-III figureert, hoopte ik een replica daarvan aan te treffen. Maar helaas geen F-III maar wel z’n voorganger, de F-II. Is ook een mooie kist en lijkt er wel wat op. Vervolgens ruim genoten van de Super Constellation, de Dakota en de oude Havilland Dove PH-MAD van (toen nog) Martin’s Air Charter die in de 60-er jaren vanaf het huidige Schiphol-Oost (Centrum was er nog niet en Oost heette toen gewoon Schiphol) rondvluchtjes boven Amsterdam deed. Dat was, denk ik, het eerste passagiersvervoer van Martin Schröder, een activiteit waar Martinair eind 2011 geheel mee stopt om zich voor 100% te concentreren op het vervoer van vracht, een markt waarin zij een belangrijke speler zijn. Ze hebben nu ook alle KLM full freighters in beheer. Wat zegt u? Nee mevrouw, koffers is geen vracht, da's bagage.


Een replica van de Fokker F-II, H-NABC

Na een wat merkwaardig in elkaar gestoken 4D-film (apart betalen aub) naar buiten toe en de oude KLM B747 PH-BUK bezichtigd. Die is op 16 december 2004 van Schiphol-Oost via de Ringvaart en Amsterdam, naar Lelystad vervoerd. Niet omdat ie toen niet meer kon vliegen maar omdat de baan op Lelystad te kort was om met een B747M op te landen. Ik kan me het spektakel op die dag nog goed voor de geest halen. De schipper van de duwboot mikte de ponton met daarop de Boeing, in één keer tussen de walkanten onder de Bosrandbrug door! En dat was letterlijk een kwestie van centimeters.

De deels ontmantelde PH-BUK onder de Bosrandbrug
in de Ringvaart op weg naar Lelystad 16-12-2004

Hoewel de BUK een "kleine" combi is, omdat je er maar zes 10ft-pallets kwijt kunt (tegen twaalf op de grote combi), is de ruimte achter de passagiersafscheiding (a.k.a. het schot) toch wel indrukwekkend. Sven vond het eerst maar moeilijk voor te stellen dat er ook paarden aan boord gingen. Maar na het zien van de ruimte en later van een echte paardenbox (“Opa, staan er echt geen paarden in?”), werd er toch enig geloof aan opa’s verhalen gehecht.

Sven en Rob op het maindeck van de combi

Tot slot was Sven bereid om nog even te poseren bij het landings-gestel van de PH-BUK, hetgeen de nietigheid van de mens maar weer eens toont.


Sven bij het onderstel van de B747M
In de museumwinkel nog een interessant boekje aangeschaft over de Haagse (jawel!) vliegtuigbouwer Pander. Inderdaad, die van de bekende meubelzaak die ooit op de hoek van Vlamingstraat en Wagenstraat zat en leverde aan koningen en koninginnen. In die beginperiode bestonden vliegtuigen voornamelijk uit hout en hout bewerken, dat konden ze goed bij Pander! Vandaar. Al bladerend in het boek kwam ik nog een bekende naam tegen nl. die van ene H. Chef d’Hotel (zie Beroepsnamen (1) in dit blog). Hij was afkomstig van die andere vliegtuigbouwer/-ontwerper Koolhoven en werd bedrijfs-leider bij Henk Pander. Toch eens uitzoeken waar de familierelatie precies zit. Er staan trouwens wel meer mij bekende namen in het boek: Asjes (nog steeds een bekende naam in de KLM) en wijlen Fred Zandvliet, de hoeder van historische KLM-gegevens en publicist.



Op de terugweg via de N302 door het Markermeer/IJsselmeer naar Enkhuizen gereden. Zo zie je nog es wat van de wereld. Water.


Update 24 november 2011: Het Aviodrome heeft vandaag het eigen faillisement aangevraagd bij de rechtbank te Haarlem. Dan waren we dus nog net op tijd...


Update 28 november 2011: Het Aviodrome wordt failliet verklaard.


Update 23 december 2011: Na vandaag is het Aviodrome gesloten voor het publiek. Een doorstart is niet mogelijk gebleken. KLM probeert nog wel de Uiver uit de boedel te kopen. Spotters op Schiphol pleiten ook voor aankoop van de Constellation.

2 comments:

robn said...

28april2012 gaat het Aviodrome weer open onder de paraplu van Libema.

Peter said...

Da's goed nieuws Rob N., dat had ik nog niet gelezen. Dan kan ik de verdere opvoeding van de kleinkinderen weer ter hand nemen.
PS Doe de groeten aan TG.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...