Thursday 16 February 2012

Onze vliegtuigen (7)

Tijdens een vrachtmarktonderzoek in Denemarken vloog ik in één van de meest merkwaardige kisten die in het straaltijdperk dienst hebben gedaan, de VFW 614. En dan heb ik het over de opvallende positie van de motoren op de vleugel. Gezien het gebrek aan navolgers, was het kennelijk geen oplossing voor wat dan ook het probleem geweest is. Want zomaar, voor de grap, een motor op een vleugel monteren, dat geloof ik dan maar niet.
De vlucht tussen Copenhagen en Odense werd uitgevoerd door Danish Air Transport (DX). Een foto van een VFW 614 in DX-kleuren heb ik niet kunnen vinden maar dat verbaast misschien niet, er zijn er maar 19 gebouwd.
18-10-1977, VFW 614, DX303, CPH/ODE, 92/163.201 mijl
Foto ex 
www.vfw614-jet.de
Braathens SAFE, genoemd naar z'n Noorse oprichter Ludvig Braathen, is inmiddels opgegaan in SAS. Vliegen van Bergen naar Stavanger is een vlucht van niks, want slechts 99 mijl, maar het alternatief is de auto. En rijden tussen die twee steden langs de Noorse kust, betekent ook gebruik maken van een veerboot om een fjord over te steken. Dan ben je bijna 4 uur onderweg voor goed 200 km. In beide steden deden wij onderzoek naar de belangrijke Noorse oliemarkt.
2-11-1977, F28, BU284, BGO/SVG, 99/164.526 mijl
Foto ex
http://runway14.blogspot.com
Ook van de volgende machine, de van de Fokker 27 afgeleide Fairchild-Hiller 227, heb ik geen foto kunnen vinden van de carrier waarmee ik naar Brussel vloog: de NLM ofwel de Nederlandse Luchtvaart Mij. Het verschil met de "echte" F27 is nauwelijks te zien.

14-3-1978, FH227, HN..., SPL/BRU, 98/166.879 mijl
Foto ex 
http://aerofavourites.nl


In 1978 vloog Lufthansa tussen Frankfurt en Los Angeles met een B747 Combi via Schiphol. Eén van de redenen was dat KLM toen nog niet op Los Angeles vloog, een andere reden was dat LH toen, en ook nu waarschijnlijk nog wel, zeer geïnteresseerd was in paardenvervoer, een markt waar ook wij ons duchtig roer(d)en. Het KLM Dierenhotel op Schiphol staat er per slot van rekening niet voor niets. In 1978 deden wij, samen met de collega's van Passage, een groot marktonderzoek in het zuiden van Californië en Arizona om te bepalen of vliegen voor KLM op Los Angeles een goede zaak was. En dat was het. Onderstaande foto is op Schiphol genomen.
11-5-1978, B747M, LH451, LAX/SPL, 5567/180.973 mijl
Foto ex 
http://www.airliners.net

                         
BGO = Bergen
BRU = Brussel
CPH = Copenhagen
LAX = Los Angelos
ODE = Odense
SPL = Schiphol
SVG = Stavanger
VFW = Vereinigte Flugtechnische Werke


De teksten onder de foto's geven resp. de datum van mijn eerste vlucht met dat vliegtuigtype, het vliegtuigtype, het vluchtnummer, de herkomst/ bestemming, de afstand in mijlen tussen die twee en het totaal aantal mijlen dat ik t/m die vlucht heb afgelegd. 
In principe toont de foto een machine van de maatschappij waarmee ik die eerste vlucht heb gemaakt.


Wordt vervolgd

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated before being published...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...