Friday, February 3, 2012

Onze vliegtuigen (6)

De 29 mijl uit elkaar liggende luchthavens van
Dhahran (A) en Bahrein (B). De blauwe lijn gaat
over de in 1986 geopende King Fahd Causeway,
aangelegd door Ballast Nedam.
Screenshot ex Google Maps
Ook deze blogpost staat in het teken van het passage-marktonderzoek in de Arabische Golf. Twee van de vier in deze post genoemde vliegtuigtypes heb ik daar opgedaan. In deze periode heb ik ook mijn kortste vlucht ooit gemaakt. Dat was op 8 maart 1976 met een Saudi Arabian Airlines (SV) Boeing 737 van Dharan (Saudi Arabië) naar de eilandstaat Bahrain. Dat is een vlucht van welgeteld 29 mijl! Voor je beseft dat je vliegt, sta je al weer op de grond. Je gelooft het haast niet maar zelfs op een zo korte route waren er met name Amerikaanse passagiers, die er op stonden die vlucht met een andere maatschappij dan SV te maken. De reden? Bier. Dat vergt misschien enige uitleg. Alcohol in Saudi Arabië was (en is) uit den boze. Dus nadat men soms maanden in Saudi Arabië had doorgebracht, waren die levers aardig uitgedroogd en ging men echt niet met een drooggelegde maatschappij als SV vliegen. In die tijd vloog naar ik meen ook TWA nog op die route. En die stewardessen presteerden het om tijdens zo'n meestal geheel volgeboekte vlucht, nog bier te serveren ook. Een prestatie op zich.
8-6-1975, Boeing 737-200, LH086, FRA/SPL, 228/149.006 mijl
Foto ex 
www.milspotters.nl
23-2-1976, Vickers VC-10, GF002, BAH/AUH, 271/154.019 mijl
Foto ex Wikipedia door Eduard Marmet
1-3-1976, BAC-111, GF221, DXB/KWI, 529/154.548 mijl
Foto ex flickr.com
En tot slot een kist waarvan er niet al te veel meer van rond vliegen, de Vickers Viscount. Daar zat ik in op weg naar East Midland Airport. We hadden het idee opgevat om daar vandaan een vrachtdienst op te starten om de verschepers in de Birmingham-area de mogelijkheid te geven het veel te drukke Heathrow te ontlopen. Daartoe hadden we een Douglas DC3 (de beroemde Dakota) ingehuurd. Helaas is dat geen succes geworden, de zuigkracht van de consolidators in Londen bleek toch te groot. Maar mooi is het daar wel, in de Midlands!
1-6-1977, Vickers Viscount 800, BD206, SPL/EMA, 260/161.384 mijl
Foto ex Wikipedia by MilbourneOne


AUH = Abu Dhabi
BAH = Bahrein
DXB = Dubai
EMA = East Midlands
FRA = Frankfurt
KWI = Kuwait
SPL = Schiphol

De teksten onder de foto's geven resp. de datum van mijn eerste vlucht met dat vliegtuigtype, het vliegtuigtype, het vluchtnummer, de herkomst/ bestemming, de afstand in mijlen tussen die twee en het totaal aantal mijlen dat ik t/m die vlucht heb afgelegd. 
In principe toont de foto een machine van de maatschappij waarmee ik die eerste vlucht heb gemaakt.


Wordt vervolgd

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...