Pagina's

Monday, 30 January 2012

Check your sources


The other day, I received an email from a friend and collegue now retired and living in the beautiful Canadian city of Belleville ON. Knowing genealogy is one of my favorite subjects, he apparently felt I should read about how one can manipulate the truth. The email reads as follows:

Qte
Judy Wallman, a professional genealogy researcher in southern California, was doing some personal work on her own family tree. She discovered that Senator Harry Reid's great-great uncle, Remus Reid, was hanged for horse stealing and train robbery in Montana in 1889. Both Judy and Harry Reid share this common ancestor.
The only known photograph of Remus shows him standing on the gallows in Montana territory:

On the back of the picture Judy obtained during her research is this inscription: 'Remus Reid, horse thief, sent to Montana Territorial Prison 1885, escaped 1887, robbed the Montana Flyer six times. Caught by Pinkerton detectives, convicted and hanged in 1889.'

So Judy recently e-mailed Senator Harry Reid for information about their great-great uncle.
Senator Harry Reid
Believe it or not, Harry Reid's staff sent back the following biographical sketch for her genealogy research:

"Remus Reid was a famous cowboy in the Montana Territory. His business empire grew to include acquisition of valuable equestrian assets and intimate dealings with the Montana  railroad. Beginning in 1883, he devoted several years of his life to government service, finally taking leave to resume his dealings with the railroad. In 1887, he was a key player in a vital investigation run by the renowned Pinkerton Detective Agency. In 1889, Remus passed away during an important civic function held in his honor when the platform upon which he was standing collapsed."

NOW THAT's how it's done, Folks!
That's real POLITICAL SPIN.
Unqte

After reading it, I thought Harry Reid's staff indeed did a splendid job in brushing up the Remus biography. Somewhere in the email it says "believe it or not". If you start checking who Judy Wallman is, you soon find out that the above quoted word "not" is the operative part of the term. If you google Judy's and Harry's names, the word 'urban legend' pops up. A.o. see this site. Then it quickly dawns on you, the story is just not true! 
The same narrative is told about Hillary Clinton, Joe Biden and many others for years. Therefor, always check your sources. 
And Judy Wallman, the California researcher? Well, I haven't been able to locate her. In any case, I hope my collegue isn't angry at me for questioning his email. If anything, it's funny and cleverly written.

Saturday, 28 January 2012

Combi-namen (6)

Voor het schrijven van een tekstje over het onderwerp 'combi-namen', probeer ik altijd een rode draad te vinden die de getoonde familieadvertenties verbindt. Deze keer heb ik uit mijn verzameling een selectie gemaakt van namen die volgens Huizinga's complete lijst van namen onder het kopje emballage vallen. Daarbij zitten bv. namen als die van SP-voorman Emile Roemer (een 17e eeuws glas), voormalig nieuwslezer Fred Emmer en de vroegere AZ'67-voetballer Kees Kist. Op zich zijn advertenties met zulke namen geen reden om die in mijn verzameling op te nemen. Maar een combinatie van twee emballagenamen, dat vind ik dan weer wel leuk.
Kruik-Beker
Pappot-Dropvat
Pot-Kroes
Tot slot nog eentje die een belofte in zich heeft en toezegt in de toekomst tot te treden tot de emballeurs. Je zou het misschien ook anders kunnen lezen.
Later-Pot

Tuesday, 24 January 2012

Tekeningen (2)

Toen ik eind vorig jaar over de tekeningen van mijn vader schreef, wist ik niet dat mij nog een ontdekkinkje te wachten stond. Dat zit zo.
Omdat ik sinds 1 januari jl. wat minder in het verenigingsleven zit dan voorheen, heb ik nu wat meer tijd om allerhande zaken aan te pakken. Zo ook het verder inrichten van het familiearchief. Daar is een behoorlijke achterstand. O.a. moet ik een aantal papperassen bekijken die ik al een tijd geleden van mijn moeder heb gehad. En daar ben ik nu dus mee bezig. Tot de eerste dingen die ik in handen kreeg, behoorde een aantal ansichtkaarten die kennelijk als souvenir van vooroorlogse vakanties de afgelopen 75 jaar hebben overleefd. Een paar daarvan kwamen mij wel erg bekend voor. En ja hoor, het zijn straatgezichten uit Rothenburg ob der Tauber, dezelfde straten waarvan mijn vader vier pentekeningen heeft gemaakt (zie blogpost 28-12-2011). 
Om de vergelijking wat te vergemakkelijken, hieronder een van die vier pentekeningen en de ansichtkaart die als voorbeeld heeft gediend. Daaronder een afbeelding van Streetview. Zo te zien heeft de tijd in Rothenburg stilgestaan. 
Rothenburg o/d Tauber, Rödergasse und Markusturm, gesign. JC Miebies '41


De Rödergasse zo'n 75 jaar later
Foto ex Streetview
Was er al eerder twijfel of die vakantie van mijn vader en moeder in 1941 had plaatsgevonden, uit het poststempel valt met enige moeite op te maken dat onderstaande kaart, met mijn vader's handschrift, op 26.7.39 uit het Deutfches Reich is verstuurd. De geadresseerde is mijn grootvader Andreas Miebies.



Friday, 20 January 2012

Test

kaarten test

<iframe src="http://kaart.cc/9asag/embed" width="100%" height="400" frameborder="0"></iframe>


(c) Can Stock Photo


test







Thursday, 19 January 2012

Aansprakelijkheid

Taal is lastig. Bordjestaal is vaak nog lastiger. Want hoe leg je op een paar vierkante centimeter uit wat je precies bedoelt. De tekst hieronder oogt wel aardig maar zegt iets anders dan de directie voor ogen heeft. Want, zal de gedupeerde maar nauwkeurige lezer zeggen, dat hoeft de directie ook niet te doen, dat doe ik wel!
Maar ook al zou de directie beweren dat zij niet aansprakelijk IS, dan nog snijdt dat juridisch gezien weinig hout
Afijn, het gros van de mensheid ziet dit waarschijnlijk als scherpslijperij. Maar er zijn ook mensen die er de humor wel van in zien en dit soort bordjes verzamelen. Dat zich daaronder ook juristen bevinden, zal niemand verbazen.

Sunday, 15 January 2012

Zoekplaatje

U hebt vast ook wel eens een foto in handen waarvan je denkt, hoe kom ik daar nou aan en waar is dat in hemelsnaam? Voor de eerste vraag zult u waarschijnlijk in uw omgeving te rade moeten gaan maar voor beantwoording van de tweede vraag zijn er websites waarop u uw foto kunt plaatsen om te zien of er mensen zijn die u aan lokalisering van zo'n foto kunnen helpen. Zo'n website is zoekplaatjes.nl. Begrijpelijkerwijs heeft de redactie zich tot doel gesteld alleen raadsels hier te lande op te lossen. Maar dat wordt dan ook met de nodige voortvarendheid aangepakt getuige het volgende voorbeeld.
Door omstandigheden was het er al lang niet van gekomen de nodige papperassen in het familiearchief op te bergen. Maar sinds kort is daar weer wat tijd voor. En zo liep ik tegen onderstaande foto aan.


Ik had (en heb) geen idee hoe ik daar aan gekomen ben. En nog minder waar die foto genomen is. Gezien de Haagse achtergrond van onze familie, had ik het idee dat de foto slooppanden ergens in de buurt van de Paul Krugerlaan toonde. Dit soort bouw komt mij wel bekend voor, ook al omdat ik in die buurt ooit, als vakantiewerk, een PTT-wijk heb gelopen: Steijnlaan, Beijerstraat, Brandtstraat enz. Bovendien woonde familie van Jeanne (geboren in de Kockstraat) in de Kritzingerstraat, de Reitzstraat en de Scheeperstraat.
Op de foto zelf zijn de huisnummers 55 en 57 te zien. Het feit dat die oplopende nummers zich aan de linkerkant van de straat bevinden, is van belang, heb ik inmiddels (te laat) geleerd. Want dat is niet in alle steden zo, ook niet in Den Haag.
Op het bord op de hoek (1e etage) is de tekst "lenstoffen fabriek Wittenburg tel. 52382"te lezen. Verder lijkt het er op dat het rechter deel van het pand nog bewoond is en dat zich voor de deur onbebouwde grond bevindt. Genoeg clues om eens even snel vast te stellen waar dit precies was. Dacht ik. Maar dat bleek wat optimistisch gedacht.
Haagse telefoongidsen van 1915, 1927 en 1950 boden geen oplossing v.w.b. de (fabrieks)naam Wittenburg. 5-cijferige telefoonnummers komen alleen in de gids van 1927 voor. Dan kan je natuurlijk alle bladzijden van die gids doorlopen op zoek naar nummer 52382 maar daar ben je wel een stief kwartiertje mee bezig.


Een tijdje terug was ik al eens tegen de eerder genoemde site zoekplaatjes.nl aan gelopen en had daarvan gelukkig de URL bij mijn favorieten opgeslagen. Dus de stoute schoenen aangetrokken en de foto ingestuurd. Wie schetst mijn verbazing dat ik al ruim een uur later de oplossing in huis had! Wim de Koning Gans wist mij met zekerheid te vertellen dat de getoonde panden niet in Den Haag stonden. Hij wees mij op de hijsbalken boven de dakkapelletjes (die had ik nog niet eens gezien!) hetgeen volgens hem wees op Amsterdam. Vervolgens diepte hij uit het SAA onderstaande foto op. QED! Geen enkele twijfel mogelijk, het is het huis iets links van het midden, in de Grote Wittenburgerstraat in Amsterdam. Bij vergroting van de foto, blijken alle details exact te kloppen. 
Foto ex Beeldbank SAA
Mijn complimenten, niet alleen voor de oplossingssnelheid maar ook voor de kennis en het scherpe oog. Maar los daarvan, het is echt de moeite waard om eens op die site rond te kijken, wie weet ziet u iets bekends. 


Update 16 januari 2011: De eerder genoemde heer Wim de Koning Gans rust niet eerder dan dat hij alles heeft uitgezocht wat er uit te zoeken valt. Ik had hem al eerder aangegeven dat op het bord op de hoek met enige fantasie ook "lekstoppen" gestaan zou kunnen hebben. Vandaag krijg ik een mailtje van hem en zie daar, zijn mailtje laat aan duidelijkheid niets over. Bedankt Wim!
Screenshot ex Amsterdam Museum


Update 17 januari 2012: Nu we hebben vastgesteld dat er een heuse lekstoppenfabriek in de Grote Wittenburgerstraat is geweest, bleef (voor mij) nog de vraag wat dat dan wel was, een lekstop. Voor het antwoord moet u terug naar de dertiger jaren waarin veel mensen het nou niet bepaald ruim hadden. In zo'n situatie is een uitgave voor bv. een nieuwe pan, omdat in de oude een gaatje zit, niet alleen een onwelkom incident, men had daar gewoon vaak het geld niet voor. En dan kwam de lekstop op de proppen (sic), een "contraptie" die beoogde het gat in de pan te dichten. De uitleg van het Amsterdam Museum staat hieronder.

Thursday, 12 January 2012

Onze vliegtuigen (5)

Na zo'n 10 jaar bij Bureau Tarieven & IATA-zaken te hebben doorgebracht, breekt in 1975 een korte periode (van zo'n 9 maanden) aan waarin ik me met marktonderzoek passage heb bezig gehouden. Er staat me nog een marktonderzoek Zuid-Limburg voor de geest. Dan kwam je welhaast automatisch terecht bij de grootste reisagent van Limburg, dat was René Schoonbrood. Die had al die jonge marktonderzoekertjes al eens langs zien komen. Zijn truc was dat ie 's morgens om 11 uur al begon met zijn Hollandse gasten  te vergasten op een Elske. Voor het goede begrip, dat was drank. Qua sterkte kwam dat wel in de buurt van genever. Was ook afkomstig van Bols. Kan me nog vaag herinneren dat we 's middags wat zweverig met de NLM weer naar Schiphol getogen zijn. 
5-12-1973, Convair 990, SR657, GVA/ZRH, 144/120.572 mijl
Foto: RuthAS
In die periode met collega Werner G. nog een week of drie door de Perzische/Arabische Golf gezworven, Dharan, Bahrein, Abu Dhabi, Dubai, Kuwait, noem maar op. Als ik dan op tv zie hoe dat veranderd is... Tijdens ons verblijf in de Emiraten, er zijn er 7, ook nog een bezoek gebracht aan het vliegveld van Ras al-Khaimah. Dat zag er werkelijk spic and span uit. Van alles het mooiste en beste materiaal/materieel. Er was maar één probleem, er kwam, met uitzondering van een wekelijkse dienst uit Kuwait, geen enkele vlucht. Dus toen de luchthavendirecteur er lucht van kreeg dat er een "delegatie van de KLM" aan zat te komen, kregen we met z'n tweetjes wat je noemt het red carpet treatment. Daar hoorde bij dat we in de zes cilinder van de directeur een rondrit over de (enige) startbaan kregen. De andere dag stond er in de lokale krant dat de KLM overwoog om daar te gaan vliegen... 't Is er niet van gekomen.
14-1-1975, Hawker Siddeley Trident 3, BE522, LHR/SPL, 230/145.707 mijl
Foto ex flickr.com
Voorafgaand aan deze 9-maands periode ook m'n laatste Cargo Conference meegemaakt. Die vond plaats in Nice. Daar zaten we van 5 mei tot 8 juni 1975. Jeanne en de kinderen waren daar ook tot 24 mei. Van de internationale collega's een mooi afscheid gehad en daar nog een mooie tinnen bierpul met inscriptie aan over gehouden. Hij moet nog ergens staan.

25-3-1975, Convair 440, KL381, SPL/BRU, 98/147.627 mijl
Foto ex dhc-2.com
Omdat 'passage' toch niet mijn cup of tea was, daarna weer terug naar de wereld van de vracht. Geen vrachttarieven meer maar vrachtmarketing. In die dagen waarde McKinsey weer eens door het bedrijf en een van de aanbevelingen was dat er een afdeling Cargo Marketing opgezet moest worden. De grote trekker daarvan was de latere KLM president-directeur Pieter Bouw. En geholpen door collega Boubby G. werd ik daarvoor benaderd. Dat werd een mooie periode in de planninggroep, in eerste instantie o.l.v. visionair Maarten v.H., later opgevolgd door Hans de R., inderdaad die van die auto.
26-3-1975, Fokker F27 Friendship, SN959, BRU/SPL, 98/147.725 mijl
Foto ex al-airliners.be


BRU = Brussel
GVA = Geneve
IATA = International Air Transport Assciation
LHR = Londen Heathrow
SPL = Schiphol
ZRH = Zurich


De teksten onder de foto's geven resp. de datum van mijn eerste vlucht met dat vliegtuigtype, het vliegtuigtype, het vluchtnummer, de herkomst/ bestemming, de afstand in mijlen tussen die twee en het totaal aantal mijlen dat ik t/m die vlucht heb afgelegd. 
In principe toont de foto een machine van de maatschappij waarmee ik die eerste vlucht heb gemaakt.


Wordt vervolgd

Saturday, 7 January 2012

Combi-namen (5)

Er zijn van die achternamen die, gecombineerd met een andere achternaam, onmiddellijk een zekere herkenning oproepen. Ze horen gewoon bij elkaar. Dit is daar zeker eentje van.


(Ter) Keurs & Slager



De volgende deed mij aan een al wat oudere reclame slogan voor tandpasta denken. Daar heb ik geen illustratie meer van kunnen vinden, wel van de moderne versie. 


Maclean & Cool












Dan nog twee die beroepshalve zeker bij elkaar horen.

Koster-Vroom

Proost-Brouwer

Wednesday, 4 January 2012

Onze vliegtuigen (4)

Jeanne's luchtdoop vond plaats op 12 september 1969. We gingen toen naar een IATA-vriendje van mij, Bill Warburton en zijn vrouw Sue. Ze woonden in Kensington, in een sousterain en betaalden in deze (toen) hippe wijk een huur die ons als onwaarschijnlijk hoog voorkwam. Het bedrag ben ik helaas kwijt (= vergeten). Eigenlijk gingen we met z'n drietjes naar Londen want het was op de dag af acht maanden voor de geboorte van Paula. Maar niet alleen was dit Jeanne's luchtdoop, het was ook onze eerste KLM IPB-vlucht (IPB = Indien Plaats Beschikbaar). Als ik me goed herinner betaalden we toen f 10,00 voor een ticket naar Londen. (Het duurste IPB-ticket was toen naar Sydney: f 140,00! Maar ja, dan liep je wel het risico er op een van de vele tussenstops uitgegooid te worden...) Op de terugweg vlogen we met een BEA Trident, zoals hieronder afgebeeld. BEA stond voor British European Airways. De Britse maatschappij die de intercontinentale vluchten voor z'n rekening nam, was British Overseas Airways Corporation afgekort bekend als BOAC. Sommigen meenden dat dit Better On A Camel betekende. BEA en BOAC, beide staatsmaatschappijen, zijn later samengegaan onder de nog steeds bestaande naam British Airways maar, zoals dat zo vaak bij fusies gaat, beide bloedgroepen bleven nog lang herkenbaar binnen het nieuwe bedrijf. BEA-werknemers werden gezien als vechtertjes en vakbondsleden. BOAC was meer middle class en ambtelijk. Zij hadden ook vaak nog de mentaliteit van voorganger Imperial Airways uit de koloniale tijd.
14-9-1969, Hawker Siddeley Trident, BE436, LHR/SPL, 230/35818 mijl
Foto ex www.britsim.com
30-10-1970, Douglas DC8-55F, KL684, YUL/SPL, 3422/53256 mijl
Foto ex www.flickriver.com

De hierboven afgebeelde DC8-55F vloog bij KLM ook als freighter. Dat was de PH-DCZ. De exploitatie van die vrachtmachine stond immer onder druk. Eind zeventiger jaren heeft ie dan ook zijn laatste vlucht gemaakt. Dat"vierden"wij toen bij Cargo Marketing met een voorstel om een z.g. laatste vlucht enveloppe uit te geven maar dat werd niet zo op prijs gesteld. En dat terwijl eerste vlucht enveloppen toch bijzonder populair waren... 
In 1971 vond de IATA Cargo Conference in Singapore plaats van 8 mei tot 12 juni. Alle dagen rijstgerechten, heerlijk! We verbleven in het net geopende hotel Shangri La hetgeen 'aards paradijs' betekent en voor een hotel zat dat er niet ver naast. Het verblijf in die periode betekende wel dat de kinderen het op hun respectievelijke verjaardagen zonder hun geliefde pappie moesten doen. Maar het verblijf bij oma en opa in Loosduinen maakte dat gemis weer meer dan goed.
Tegenwoordig gaat een vlucht naar Singapore non stop. In die dagen echter waren noch de vliegtuigen noch de aantallen passagiers zodanig dat dat mogelijk was. Heen vlogen we dus via Frankfurt-Athene-Karachi-Bangkok en terug via Kuala Lumpur-Bangkok-Beirut-Athene. Als ik me goed herinner waren we goed 24 uur onderweg met een DC8-63 en een DC8-50. De 747 vloog daar toen nog niet.

2-10-1971, Boeing 747B, KL641, SPL/NYC, 3639/76507 mijl
Foto ex www.bbs.keyhole.com
24-10-1973, Douglas DC10, NA1, LHR/MIA, 4425/113163 mijl
Foto ex www.golldiecat.tripod.com
Toen ik in 1973 met de hierboven afgebeelde maatschappij National, afkomstig uit Florida, naar Miami vloog, had ik de Cargo Conference al weer achter de rug. Die vond dat jaar plaats in Mexico City van 5 mei t/m 5 juni (pappa weer niet thuis :-(). Mexico werd toen bediend via Montreal en Houston. Op weg naar Mexico heb ik mijn eerste 100.000 gevlogen mijlen volgemaakt. 
De genoemde maatschappij National werd in 1980 overgenomen door PanAm dat op zijn beurt eind 1991 ophield te bestaan.


IATA = International Air Traffic Association 
LHR = London Heathrow
MIA = Miami
NYC = New York
SPL = Schiphol
YUL = Montreal


De teksten onder de foto's geven resp. de datum van mijn eerste vlucht met dat vliegtuigtype, het vliegtuigtype, het vluchtnummer, de herkomst/ bestemming, de afstand in mijlen tussen die twee en het totaal aantal mijlen dat ik t/m die vlucht heb afgelegd. 
In principe toont de foto een machine van de maatschappij waarmee ik die eerste vlucht heb gemaakt.


Wordt vervolgd