Pagina's

Wednesday, 4 January 2012

Onze vliegtuigen (4)

Jeanne's luchtdoop vond plaats op 12 september 1969. We gingen toen naar een IATA-vriendje van mij, Bill Warburton en zijn vrouw Sue. Ze woonden in Kensington, in een sousterain en betaalden in deze (toen) hippe wijk een huur die ons als onwaarschijnlijk hoog voorkwam. Het bedrag ben ik helaas kwijt (= vergeten). Eigenlijk gingen we met z'n drietjes naar Londen want het was op de dag af acht maanden voor de geboorte van Paula. Maar niet alleen was dit Jeanne's luchtdoop, het was ook onze eerste KLM IPB-vlucht (IPB = Indien Plaats Beschikbaar). Als ik me goed herinner betaalden we toen f 10,00 voor een ticket naar Londen. (Het duurste IPB-ticket was toen naar Sydney: f 140,00! Maar ja, dan liep je wel het risico er op een van de vele tussenstops uitgegooid te worden...) Op de terugweg vlogen we met een BEA Trident, zoals hieronder afgebeeld. BEA stond voor British European Airways. De Britse maatschappij die de intercontinentale vluchten voor z'n rekening nam, was British Overseas Airways Corporation afgekort bekend als BOAC. Sommigen meenden dat dit Better On A Camel betekende. BEA en BOAC, beide staatsmaatschappijen, zijn later samengegaan onder de nog steeds bestaande naam British Airways maar, zoals dat zo vaak bij fusies gaat, beide bloedgroepen bleven nog lang herkenbaar binnen het nieuwe bedrijf. BEA-werknemers werden gezien als vechtertjes en vakbondsleden. BOAC was meer middle class en ambtelijk. Zij hadden ook vaak nog de mentaliteit van voorganger Imperial Airways uit de koloniale tijd.
14-9-1969, Hawker Siddeley Trident, BE436, LHR/SPL, 230/35818 mijl
Foto ex www.britsim.com
30-10-1970, Douglas DC8-55F, KL684, YUL/SPL, 3422/53256 mijl
Foto ex www.flickriver.com

De hierboven afgebeelde DC8-55F vloog bij KLM ook als freighter. Dat was de PH-DCZ. De exploitatie van die vrachtmachine stond immer onder druk. Eind zeventiger jaren heeft ie dan ook zijn laatste vlucht gemaakt. Dat"vierden"wij toen bij Cargo Marketing met een voorstel om een z.g. laatste vlucht enveloppe uit te geven maar dat werd niet zo op prijs gesteld. En dat terwijl eerste vlucht enveloppen toch bijzonder populair waren... 
In 1971 vond de IATA Cargo Conference in Singapore plaats van 8 mei tot 12 juni. Alle dagen rijstgerechten, heerlijk! We verbleven in het net geopende hotel Shangri La hetgeen 'aards paradijs' betekent en voor een hotel zat dat er niet ver naast. Het verblijf in die periode betekende wel dat de kinderen het op hun respectievelijke verjaardagen zonder hun geliefde pappie moesten doen. Maar het verblijf bij oma en opa in Loosduinen maakte dat gemis weer meer dan goed.
Tegenwoordig gaat een vlucht naar Singapore non stop. In die dagen echter waren noch de vliegtuigen noch de aantallen passagiers zodanig dat dat mogelijk was. Heen vlogen we dus via Frankfurt-Athene-Karachi-Bangkok en terug via Kuala Lumpur-Bangkok-Beirut-Athene. Als ik me goed herinner waren we goed 24 uur onderweg met een DC8-63 en een DC8-50. De 747 vloog daar toen nog niet.

2-10-1971, Boeing 747B, KL641, SPL/NYC, 3639/76507 mijl
Foto ex www.bbs.keyhole.com
24-10-1973, Douglas DC10, NA1, LHR/MIA, 4425/113163 mijl
Foto ex www.golldiecat.tripod.com
Toen ik in 1973 met de hierboven afgebeelde maatschappij National, afkomstig uit Florida, naar Miami vloog, had ik de Cargo Conference al weer achter de rug. Die vond dat jaar plaats in Mexico City van 5 mei t/m 5 juni (pappa weer niet thuis :-(). Mexico werd toen bediend via Montreal en Houston. Op weg naar Mexico heb ik mijn eerste 100.000 gevlogen mijlen volgemaakt. 
De genoemde maatschappij National werd in 1980 overgenomen door PanAm dat op zijn beurt eind 1991 ophield te bestaan.


IATA = International Air Traffic Association 
LHR = London Heathrow
MIA = Miami
NYC = New York
SPL = Schiphol
YUL = Montreal


De teksten onder de foto's geven resp. de datum van mijn eerste vlucht met dat vliegtuigtype, het vliegtuigtype, het vluchtnummer, de herkomst/ bestemming, de afstand in mijlen tussen die twee en het totaal aantal mijlen dat ik t/m die vlucht heb afgelegd. 
In principe toont de foto een machine van de maatschappij waarmee ik die eerste vlucht heb gemaakt.


Wordt vervolgd

4 comments:

  1. Peter, Bill ben ik later nog een paar keer tegengekomen toen ik in LHR werkte. Kan me alleen herinneren dat het een klein mannetje was met een hoge stem. Wel een gezellige drinkebroer.

    Groeten Bert

    ReplyDelete
  2. Bert, ik weet dat hij later naar Australië geëmigreerd is. Hij ging daar encyclopedieën verkopen (?!?), ik geloof van Cavendish, zo'n soort naam in ieder geval. Enne, we zijn toen met de Warburtonnetjes de andere dag ook nog naar de pub geweest... Dus dat was 'm zeker :-)

    ReplyDelete
  3. Indeed, in early 1971 KLM did not yet serve the Far East with 747’s; however the first two planes were already delivered. The one pictured here is the very first, the PH-BUA “Missisippe” delivered in January.
    The second one, the PH-BUB, delivered in March ’71, should have been named “Rio de la Plata” but shortly before, it turned out that the airport in RIO was not ready and able to handle the aircraft.
    At that time I was Stationmanager in VIE and one day received from KLM h/o by SITA-telex the short and lapidary question wether VIE-airport was able to handle a 747 and wether we could organize some ceremony to baptise the aircraft “Donau” (Danube). Luckely, VIE-airport already was very busy to get ready for the 747 as Panam (launching carrier) boasted to be the first to land a 747 at VIE. What a chance to steal their show – and we did! Within the few weeks we had, we could win over Robert Stolz (the famous operetta-composer) for the event and organized a three-days program around it. That not only sold ex NL the 747 to the last seat (353) but an additional DC-9 as well.
    Ex VIE we filled the 747 for the three days to AMS where the Amstelpark had just opened and got our pax in the Alpha-hotel which had just its soft opening.
    The ceremony at VIE took place 41 years ago on Easter-Saturday the 10th of April 1971 and was a tremendous PR stunt for KLM. The frustrated Panam-Manager, however, was less enthusiastic.

    ReplyDelete
  4. Nice story Hans! And very appropriate on this Easter Saturday. Let's hope KLM will remain as flexible as it was then. Thanks & happy Easter.

    ReplyDelete

All comments will be moderated before being published...